عوارض اسپوندیلیت آنکیلوزان بر درد ستون فقرات

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) به طور معمول بر ستون فقرات تأثیر می گذارد و باعث کمردرد و سفتی می شود. این بیماری می‌تواند روی مفاصل و اندام‌های دیگر در حین پیشرفت تأثیر بگذارد و منجر به عوارضی مانند بیماری التهابی روده (IBD) و یووئیت (التهاب چشم) شود.

هنگامی که AS درمان نشود، می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. درد مزمن ناشی از AS می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و منجر به افسردگی و اضطراب شود. برخی از افراد مبتلا به AS ممکن است به دلیل درد یا بی حرکتی نتوانند کار کنند، که می تواند منجر به مشکلات اجتماعی و اقتصادی شود.

این مقاله در مورد عوارض AS بحث می کند و راه های شناسایی و مدیریت عوارض را مورد بحث قرار می دهد.

عوارض ثانویه اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث التهاب می شود که منجر به درد و سفتی در پشت می شود. با پیشرفت، AS می تواند سایر نواحی بدن را تحت تأثیر قرار دهد و عوارض ثانویه ایجاد کند.

روده

اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند باعث التهاب روده شود.4 5تقریباً 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به AS نیز تحت تأثیر IBD هستند که شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است.این شرایط می تواند باعث درد شکم، اسهال، خون در مدفوع، خستگی، کاهش اشتها و کاهش وزن شود.

بسته به شدت التهاب، درمان ها عبارتند از:

  • داروها
  • ورزش
  • فیزیوتراپی
  • عمل غیر جراحی

چشم

تقریباً 50٪ از افراد مبتلا به AS درد چشم، قرمزی، حساسیت به نور، تاری دید و تولید بیش از حد اشک را تجربه می کنند. این علائم به نام یووئیت شناخته می شوند. ارائه دهندگان به طور معمول یووئیت را با قطره های کورتیکواستروئیدی درمان می کنند که به کاهش التهاب کمک می کند.6

در زنان

برای سالهای متمادی، اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری منحصر به فرد در مردان در نظر گرفته می شد. با گذشت زمان، محققان دریافتند که این بیماری بر زنان نیز تأثیر می گذارد .

یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به AS نسبت به مردان تاخیر بیشتری در تشخیص و تشخیص اشتباه بیشتری دارند. همچنین اشاره کرد که در مقایسه با مردان، زنان در این مطالعه علائم بیشتری را گزارش کردند که بر نواحی بدن خارج از مفاصل تأثیر می‌گذارد، از جمله انتزیت (التهاب بافت همبند که رباط‌ها را به استخوان‌ها می‌چسبد)، پسوریازیس (وضعیت پوستی که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته‌دار می‌شود). و بیماری التهابی روده

بارداری

علائم AS تمایل دارد در طول بارداری ثابت بماند. با این حال، خطرات بالقوه مرتبط با زایمان وجود دارد. تحرک محدود لگن، گردن و پشت ناشی از سفتی ناشی از AS، چالش هایی را با تکنیک های خاص زایمان و تجویز دارو ایجاد می کند. زایمان طبیعی ممکن است، اما نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد.

آنتزیت

آنتزها قسمت هایی از بدن هستند که کپسول های مفصلی، رباط ها و تاندون ها به استخوان می چسبند. انتزیت زمانی رخ می‌دهد که این اتصالات ملتهب شده و باعث درد، حساسیت و تورم شود و بر تحرک تأثیر بگذارد. اگرچه آنتزیت می‌تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد، اما محل‌های شایع آن پشت، لگن، سینه و پاشنه پا هستند.

پشت و ستون فقرات

از آنجایی که بدن برای التیام التهاب ناشی از انتزیت ناشی از AS کار می کند، می تواند باعث ایجاد زخم و ایجاد مناطقی از همجوشی محدود کننده حرکت شود. این تجمع بافت اسکار باعث کاهش تحرک و افزایش خطر شکستگی و کیفوز ، انحنای ستون فقرات می شود.

باسن و شانه ها

تقریباً یک سوم افراد مبتلا به AS دارای درد لگن و شانه هستند. معمولاً در افراد جوان مبتلا به AS دیده می شود. تحرک لگن به مرور زمان کاهش می یابد و ممکن است به ران یا زانو منعکس شود. درد شانه عموماً خفیف است.

قفسه سینه

بزرگسالان مبتلا به AS معمولاً درد قفسه سینه را تجربه می کنند که کوتوکندریت نامیده می شود که می تواند دردی شبیه به حمله قلبی را تقلید کند . با گذشت زمان، التهاب اتصالات بین دنده‌ها، ستون فقرات و استخوان سینه می‌تواند باعث ایجاد زخم شود که انبساط قفسه سینه را محدود کرده و بر تنفس تأثیر می‌گذارد.

اگر با AS درد قفسه سینه دارید، برای تعیین علت درد به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

فک

تقریباً 15 درصد از افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان دارای التهاب در مفاصل فک هستند. التهاب فک می‌تواند توانایی دهان برای باز کردن و جویدن کامل غذا را محدود کند و بر خوردن تأثیر بگذارد.

سندرم دم اسب

سندرم دم اسب یک اورژانس پزشکی نادر است که در افراد مبتلا به AS هنگامی رخ می دهد که دسته اعصاب در پایه ستون فقرات فشرده می شود. می تواند باعث مشکلاتی در عملکرد روده و مثانه، اختلال عملکرد جنسی و درد و ضعف در پاها شود.

ریه ها

اسپوندیلیت آنکیلوزان از دو طریق اصلی بر ریه ها تأثیر می گذارد. باعث التهاب و زخم در دنده ها، ستون فقرات و سینه می شود که از بزرگ شدن کامل قفسه سینه جلوگیری می کند.

ریه ها ممکن است زخمی یا فیبروتیک شوند و بر توانایی شما برای بهبودی پس از عفونت تنفسی فوقانی تأثیر بگذارد . استفاده از دخانیات به دلیل تأثیر آن بر عملکرد ریه به ویژه برای افراد مبتلا به AS ممنوع است.

عوارض در کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان ممکن است به اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا شوند. روند التهابی مزمن ستون فقرات باعث کمردرد، سفتی و محدودیت های حرکتی می شود.  سایر عوارض AS که کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهند یووئیت، پسوریازیس و IBD هستند.

چگونه از عوارض AS جلوگیری کنیم

علت AS ناشناخته است، و پیشگیری را چالش برانگیز می کند. شناسایی زودهنگام و همکاری با یک پزشک برای ایجاد یک برنامه درمانی قوی برای مدیریت علائم AS و کاهش خطر عوارض کلیدی است.

  • به طور منظم ورزش کنید.
  • وضعیت بدن را خوب حفظ کنید.
  • استرس را مدیریت کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید .
  • از محصولات تنباکو خودداری کنید .

تسکین درد و علائم ثانویه

اگرچه هیچ درمانی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود ندارد، داروها و درمان های غیر جراحی می توانند به کاهش علائم کمک کنند. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای تسکین التهاب تجویز کند یا فیزیوتراپی را برای تقویت عضلات و بهبود انعطاف پذیری توصیه کند.

اگر مشکوک به عارضه باشد

ویزیت‌های معمول با پزشک می‌تواند به شناسایی زودهنگام عوارض احتمالی AS کمک کند، درمان را مؤثرتر کند و در صورت لزوم از ارجاع به موقع به متخصصان اطمینان حاصل کند. آزمایش‌های پزشکی مختلف، مانند آزمایش‌های آزمایشگاهی و رادیولوژی، به شناسایی تغییرات مرتبط با اسپوندیلیت آنکیلوزان کمک می‌کنند.

خلاصه

درد و التهاب ستون فقرات شایع ترین علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان است. با این حال، AS می تواند باعث التهاب در سایر نواحی بدن شود و منجر به عوارض شود. برای مدیریت AS و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب، مهم است که با پزشک خود یک مشارکت مداوم و مشترک داشته باشید.

زندگی با AS ممکن است بعضی روزها احساس سختی کند. بروز علائم غیر قابل توضیح می تواند استرس بیشتری ایجاد کند و احساس شکست را در شما ایجاد کند. دانستن اینکه AS با عوارض خاصی همراه است می تواند به شما کمک کند مشکلات بالقوه را زودتر شناسایی کنید و حمایت لازم برای مدیریت علائم خود را دریافت کنید

اسپوندیلیت آنکیلوزان چگونه بر سلامت طولانی مدت شما تأثیر می گذارد؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث التهاب اتصالات بین کپسول های مفصلی، استخوان ها، تاندون ها و رباط ها می شود. با گذشت زمان، التهاب باعث ایجاد بافت اسکار می شود که منجر به کاهش تحرک و درد مزمن می شود.

آیا عوارض عصبی ناشی از اسپوندیلیت آنکیلوزان شایع است؟

عوارض عصبی، مانند سندرم دم اسب، می تواند ناشی از التهاب اسپوندیلیت آنکیلوزان باشد. این نوع عوارض نادر هستند. با این حال، اگر علائم عصبی جدید یا بدتر شده، مانند مشکلات کنترل مثانه یا روده یا درد یا ضعف در پاها را تجربه کردید، به پزشک دردشناس و طب درد مراجعه کنید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا