تزریق درد شانه با تزریق داخل بورس سابدلتوئید (subdeltoid)

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند.

اگرچه تنوع قابل توجهی در میان بیماران در تعداد، اندازه و مکان قرارگیری بورس وجود دارد، کلبدشناسان تعدادی از بورس های کلینیکی رایج را شناسایی کردند که بورس سابکوراکوئید یکی از آن هاست. این بورس در زیر زائده آکرومیون کتف (این زائه در جلو با استخوان ترقوه مفصل می شود) و عضله دلتوئید (سرشانه) قرار دارد. بورس سابدلتوئید ممکن است به صورت یک کیسه واحد یا چند کیسه جدا که در کنار هم قرارگرفته اند وجود داشته باشد.

بورس سابکوراکوئید نسبت به هر دو نوع آسیب حاد فیزیکی و میکروتروما (آسیب های فیزیکی بسیار خفیف) تکرار شونده آسیب پذیر است. آسیب های حاد شامل ضربه یا وارد شدن نیروی فیزیکی مستقیم به شانه است، که ممکن است در حین ورزش یا زمین خوردن با شانه اتفاق بی افتد. کشیدگی های پیایی به دلایل مختلف مانند پرتاب اشیا، بولینگ، حمل کیف دستی سنگین، کار با دست درحالی که بالای سر قرار دارد و کار در خطوط تولید وسایل مختلف می توانند باعث التهاب این بورس شوند. اگر التهاب بورس به صورت مزمن دربیاید ممکن است بورس کلسیفه (رسوب مواد معدنی به خصوص کلسیم در داخل بورس که انعطاف پذیری و نرمی آن را از بین می برد) شود.

تشخیص:

بیمار مبتلا به بورسیتیس (التهاب بورس) سابدلتوئید با هرگونه حرکت شانه به خصوص دور کردن بازو از بدن، احساس درد می کند. حداکثر درد در شانه زیر عضله دلتوئید بود و با درد ارجاعی به یک سوم بالایی و خارجی بازو همراه است. معمولا بیمار نمی تواند روی شانه مصدوم بخوابد و ممکن است در حین دور کردن بازو از بدن، به خصوص بعد از بیدار شدن از خواب، در مفصل احساس خش خش و خشکی کند.

معاینه فیزیکی ممکن است احساس درد در هنگام لمس سطح زائده آکرومیون را نشان دهد و در بعضی مواقع ترشحات بورس باعث احساس ورم در عضله سرشانه می شود. به سمت عقب چرخاندن کف دست، بالا آوردن بازو باعث افزایش درد می شود. رادیوگرافی و MRI ممکن است کلسیفه شدن بورس و ساختار های همراهش را به علاوه التهاب مزمن نشان دهند. تصویربرداری سونوگرافی هم می تواند برای تشخیص این بورسیتس و اختلالات تندونی (تندون ها عضلات را به استخوان ها متصل می کنند) کمک کنند باشد. درصورت شک پزشک به کشیدگی یا پارگی لیگامان ها (رشته هایی از جنس بافت پیوندی و محکم هستند که مفصل را در جای خود پایدار می کنند) انجام MRI سونوگرافی الزامی است.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش تزریق داخل بورس موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات داخل بورس عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این تزریق هم برای هدف تشخیصی و هم برای هدف درمانی استفاده می شود.

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

عوارض جانبی:

بزرگ ترین عارضه این تزریق عفونت است که با روش های استریل مناسب قابل جلوگیری است.

حدود 25% بیماران پس از انجام تزریق به طور موقت افزایش درد خواهند داشت، اما پس از مدتی درد فروکش کرده و مفصل شانه عملکرد طبیعی خود را پیدا می کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا