درمان درد گوش و گونه با بلاک عصب اوریکولوتمپورال

درمان درد گوش و گونه با بلاک عصب اوریکولوتمپورال (گوشی-گیجگاهی)

سندروم فری شامل علائم زیر است: تعریق فوق العاده زیاد و قرمزی گوش و گونه یک طرف از صورت که در زمان غذا خوردن و نوشیدن یا هر عمل دیگری که غد بزاقی را تحریک کند اتفاق می افتد.

این سندروم 2 تا 13 ماه بعد از جراحی، زخم باز صورت یا عفونت غدد بزاقی تحت فکی اتفاق می افتد. اینگونه تصور می شود که دلیل این بیماری ترمیم نادرست اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک (که مسئول کنترل تعریق و قطر رگ ها هستند) غده تحت فکی و ساختار های اطراف آن است. اگرچه در طول عمل جراحی غده تحت فکی با تکنیک های مختلفی می توان احتمال بروز این سندروم را کاهش داد، حدود 5% از افراد بعد از این عمل جراحی درجات مختلفی از سندروم فری را تجربه می کنند. در بیمارانی که به طور مزمن دچار این سندروم شده اند بلاک عصب اوریکولوتمپورال در ردمان این بیماری فوق العاده موثر است.

در یکی از تست های تشخیصی، پودر سفید رنگی روی قاعده گوش و گونه بیماری قرار می گیرد و از بیمار خواسته می شو تا تکه لیمویی را بمکد. با انجام این کار گوش و گونه ملتهب می شوند و محل اصلی تعریق توسط پودر مشخص می شود.

درمان درد گوش و گونه با یلاک عصب اوریکولوتمپورال (گوشی-گیجگاهی)

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام این بلاک بیمار به پشت روی تخت معاینه می خوابد و س به سمت مقابل محل تزریق چرخانده می شود. سپس پزشک با قرار دادن پروب دستگاه سونوگرافی روی محل عصب ساختارهای داخلی را به دقت مشخص می کند و تزریق را انجام می دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی:

به دلیل عبور سیاهرگ های بسیار از نزدیکی محل تزریق نیاز به دقت پزشک و استفاده از دستگاه سونوگرافی برای اطلاع از محل آن هاست. تعدادی از بیماران بعد از ترزیق افزایش موقت درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن است و برای کاهش آن می توان از قراردادن بسته ها یخ به مدت 20 دقیقه روی صورت استفاده کرد. این درد به علاوه علائم اصلی بیمای بعد از مدتی از بین می روند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا