درمان درد شانه با تزریق داخل تندون عضله دو سر

 

مقدمه

مجموعه زردپی (بافت همبند دور غلافی از عضله) و ماهیچه مفصل شانه می توانند تحت تاثیر عوامل متعددی دچار التهاب شود.پیش از همه مفصل شانه در معرض حرکاتی وسیع است که معمولا تکرار می شوند.بعد ازآن فضایی که فعالیت مجموعه زردپی و عضله در آن محدود می شوند احتمال امکان حرکات مفرط را به مفصل می دهد.پس از آن منبع خون رسانی به مجموعه عضله و زردپی ناچیز است که ترمیم آسیب های کوچک را سخت تر می کند.مجموع تمامی این علل می توانند در التهاب یک با تعدادی از تاندون های مفصل شانه موثر باشند.رسوب کلسیم و تیزشدن لبه استخوان در نزدیکی زردپی در صورت تداوم التهاب می توانند رخ دهند که می توانند درمان های تعویقی را سخت تر کنند.

التهاب تاندون عضله دو سر بازو (جلوی بازو با مسئولیت باز و بسته کردن مفصل آرنج) غالبا با التهاب کیسه مفصل (حاوی مایعی که حرکت تاندون ها را آسان می کند) همراه است که با ایجاد درد و کاهش توانایی مفصل شانه همراه است.

عضله دو سر بازو دارای دو تاندون است تاندون سر بزرگ و سر کوچک،چه به تنهایی چه همزمان مستعد التهاب هستند که به آن التهاب تاندون عضله دو سر بازو می گویند.عامل مسبب این سندرم معمولا تخریب تاندون های عضله دو سر بازو در محل مفصل می باشد.

وقایع روی دهنده به هنگام التهاب تاندون های عضله دو سر بازو معمولا حاد هستند که بعد که ناشی از عدم استفاده صحیح از مفصل شانه می باشند.فاکتور موثر در این التهاب انجام کارهای سنگین بدون آمادگی پیشین می باشد.درد ناشی از التهاب تاندون پیوسته و زیاد و در محل سر شانه می باشد.احساس خشکی در سر عضله می توانند همزمان با درد رخ دهد.عدم توانایی در خوابیدن نیز در موارد متعددی گزارش شده .بیمار ممکن است سعی کند با اتل اقدام به بستن شانه کند که زردپی عضله دو سر را از طریق استخوان بازو در مفصل شانه جابه جا می کند.نتیجه مانور تشخیصی "یراگسون" (تصویر زیر) در این افراد مثبت است که در آن در حالتی که آرنج خم است به بازو فشار ناچیزی وارد می شود.

علاوه بر درد های توصیف شده تا اینجا، بیمارانی با التهاب تاندون بازو معمولا با کاهش عملکرد و زاویه حرکت شانه مواجه اند، که در کار های روزانه مانند شانه کردن مو ها و رسیدن دست به سر دچار ناتوانی اند.در ادامه تحلیل عضله شانه و خشکی شانه ممکن است افزایش یابد.

 

تشخیص

رادیوگرافی برای تمامی اشخاصی که درد شانه دارند.

شمارش سلول های خونی به همراه تست های القای بی حسی وسنجش تیتر آنتی بادی.

در صورت احتمال پارگی زردپی MRI و سونوگرافی شانه باید انجام شود

تکنیک های تزریق هم به عنوان تشخیص و هم به عنوان درمان اعمال می شوند.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش تزریق داخل زردپی موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات داخل زردپی عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

 

 

 

نحوه قرار گیری دستگاه سونوگرافی:

 

تصویر دستگاه:

 

نحوه تزریق:

 

عوارض جانبی

عوارض جانبی این تکنیک تزریق شامل:عفونت (که در صورت رعایت اصول تزریق رخ نمی دهند) ، آسیب تاندون .در صورتی که التهاب حاد زردپی وجود داشته باشد در صورت تزریق مستقیم می توانند باعث پارگی زردپی شود که با استفاده از دستگاه سونوگرافی این احتمال به حداقل خود رسیده

یک سوم بیماران درد مقطعی پس از تزریق را گزارش کرده اند.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا