درمان درد لگن با بلاک شبکه عصبی هایپوگاستریک (Hypogastric plexus)

اعصاب بدن به دو نوع خودکار و ارادی تقسیم بندی می شوند. اعصاب خودکار که اعصاب سمپاتیک بخشی از آن ها هستند مسئول کنترل اعمال خودکار بدن مانند تنطیم ضربان قلب و تعریق هستند. بلاک کردن عصب به جلوگیری از عبور پیام عصبی (شامل پیام های درد) با تزریق مواد بی حسی به عصب گفته می شود.

شبکه عصبی هلیپوگاستریک از بهم پیوستن اعصاب سمپاتیکی خارج شده از نخاع در لگن به وجود می آید. از این شبکه اعصابی خارج می شوند که به لگن و اعضای جنسی عصب دهی می کنند. از بلاک این شبکه برای تشخیص علل و درمان دردهای ناشی از اختلالات سمپاتیک لگن، مانند تهاجم تومور به اعصاب سمپاتیک استفاده می شود. می توان از بلاک این شبکه به همراه بی حسی موضعی برای تشخیص عصب منتقل کننده پیام درد استفاده شود. اگر روش های درمانی دارویی و دیگر روش های غیر تهاجمی درد را تسکین ندهند، و با لاک کردن این شبکه درد بیمار تسکین پیدا کند، تخریب کامل این شبکه عصبی برای برطرف شدن درد بیمار گزینه مناسبی است. انجام این بلاک می تواند شدت تسکین یافتن درد بعد از تخریب شدن عصب را به ما نشان دهد. این بلاک به همراه بی حسی موضعی یا استروئید ها برای مدیریت دردهای حاد هرپس زوستر (زونا) و دردهای بعد از عمل جراحی در ناحیه لگن استفاده می شود.

نحوه انجام تزریق:

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام تزریق بیمار به شکم روی تخت معاینه می خوابد. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق ساختار های داخلی را شناسایی می کند. در نهایت پزشک تزریق را انجام می دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی احتمالی:

به دلیل نزدیک بودن محل تزریق به اعصاب خارج شده از نخاع کمری باید توجه کردن که سوزن به این اعصاب آسیب نرساند. آسیب رساندن سوزن به اعصاب می تواند باعث اختلالات دئمی این اعصاب شود شود.

احتمال ورود ناخواسته سوزن به پرده پوشاننده نخاع و تزریق در این فضا وجود دارد. با تزریق شدن ماده بی حسی داخل پرده پوشاننده نخاع، بیمار هوشیاری و سفتی پایه عضلاتش را از دست می دهد. اگر این عارضه به سرعت تشخیص داده نشود می تواند مرگبار باشد.

می توان برای کاهش احتمال اتفاق افتادن این دو عارضه از دستگاه سونوگرافی استفاده کرد.

ممکن است بعد از انجام تزریق، پوست باسن کبود شده یا در عمق عضلات هماتوم (کیسه پر از خون) تشکیل شود. می توان با وارد کردن فشار روی محل سوزن بعد از انجام تزریق احتمال این عوارض را کاهش داد. همچنین قراردان بسته های سرمازا روی محل تزریق بعد از تمام شدن پروسه تزریق می تواند از شدت درد و خونریزی ای که بیمار تجربه خواهد کرد بکاهد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا