بلوك (بلاک) عصبی سوپراكلاویكولر شبكه بازویی

یک روش درمان درد خاص که به طور موثری درد مزمن شانه را کاهش می‌دهد تزریق مخصوصی به نام بلاک عصبی بالای کپسول شانه است. بلاک عصبی بالای کپسول شانه یک روش کم تهاجمی تزریق است که به طور موثری درد مزمن شانه ناشی از مشکلات مختلف شانه مانند بیماری‌های فرسایشی شانه، یعنی آرتروز شانه را کنترل می‌نماید. این روش درمانی خاص می‌تواند با کمک تصویربرداری تشخیصی یا با استفاده از علامت گذاری آناتومیک و تعیین محل دقیق ورود سوزن انجام شود.

 

مزایا

    مزایای بلاک عصبی شانه شامل دوره بهبود کوتاه و کاهش بهتر درد می‌باشد.

  

کاربرد

بلاک عصبی شانه زمانی استفاده می‌شود که شما در ناحیه بالای کپسول شانه و مفصل شانه خود احساس درد می‌تمایید. این بلاک عصبی می‌تواند جهت کاهش درد حاد شانه در مشکلات اورژانسی شانه، درد بعد از عمل شانه، درد حاصل از آسیب‌های حاد وارده به مفصل شانه، درد سرطان، سندروم درد موضعی و مزمن شانه و چسبندگی التهابی کپسول شانه (فروزن شولدر) کاربرد داشته باشد.

 

قبل از عمل بلاک عصبی شانه

بیمار در موقعیتی قرار داده می‌شود که پشت شانه وی کاملاً نمایان بوده و دسترسی به آن راحت باشد. سپس پزشک معالج محل تزریق را استریل نموده و یک ماده بی حسی موضعی جهت بی حس کردن ناحیه تحت درمان تزریق می‌نماید.

 

عمل جراحی بلاک عصبی شانه

یک روش درمان درد خاص که به طور موثری درد مزمن شانه را کاهش می‌دهد تزریق مخصوصی به نام بلاک عصبی بالای کپسول شانه است. بلاک عصبی بالای کپسول شانه یک روش کم تهاجمی تزریق است که به طور موثری درد مزمن شانه ناشی از مشکلات مختلف شانه مانند بیماری‌های فرسایشی شانه، یعنی آرتروز شانه را کنترل می‌نماید. این روش درمانی خاص می‌تواند با کمک تصویربرداری تشخیصی یا با استفاده از علامت گذاری آناتومیک و تعیین محل دقیق ورود سوزن انجام شود.

 

اگر دچار شانه دردی شده اید که فکر می کنید درد آن مزمن شده حتما باید به یک متخصص درد مراجعه کنید تا با انجام معاینات دقیق، متخصص بتواند عامل درد را تشخیص بدهد و روش درمانی متناسب با درد را در نظر بگیرد. متخصصین ما در کلینیک تخصصی درد ماهان با توجه به تجربیات فراوان می توانند درد های شانه که ناشی ازعواملی که در زیر اشاره می کنیم را شناسایی کنند و به وسیله ی nerve block (بلاک عصبی ) درمان کنند .

 

بعد از عمل بلاک عصبی شانه

تا زمانی که عصب شانه شما بلاک شده، شما قادر به استفاده از بازوی خود نخواهید بود. احتمالا یک بازوبند طبی برای شما تجویز خواهد شد و ممکن است به کمک یک فرد جهت انجام کارهای خود نیاز داشته باشید. بهتر است مصرف مسکن را تا زمانیکه هنوز بازوی شما بی حس است و قبل از از بین رفتن اثر بلاک عصبی شانه آغاز نمایید. این امر کمک می‌نماید وقتی اثر بی حسی و بلاک عصبی شانه از بین رفت، این مسکن‌ها اثر خود را نشان دهند. با از بین رفتن اثر بلاک عصبی، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن و گز گز در انگشتان دست خود احساس نمایید که این امر طبیعی است.

 

بهبودی و نقاهت

در دوره نقاهت بهتر است:

بازوی خود را در بازوبند تجویز شده نگاه دارید تا از شانه شما حمایت نماید. از آنجاییکه شما به دلیل بی حسی از موقعیت و نحوه قرار گیری بازوی خود کاملاً آگاه نیستید، ممکن است بدون آنکه متوجه شوید به شانه و بازوی خود آسیب برسانید.

وقتی نزدیک منابع گرمایی مانند آتش و رادیاتور می‌شوید مراقبت باشید، زیرا شما گرما را حس نمی‌نمایید و وقتی بازوی شما بی حس است، ممکن است بدون آگاهی دست خود را بسوزانید.

از دستگاه‌های خانگی و برقی استفاده ننمایید. زیرا وقتی بازوی خود حس نمی‌نمایید، ممکن است به بازوی خود آسیب برسانید.

استفاده از مسکن خود را پیش از از بین رفتن اثر بلاک عصبی آغاز نمایید. این امر از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است بسیار ناگهانی درد در شانه شما بروز نماید.

 

اثرات جانبی

تزریق داروهای استروئیدی می‌تواند اثرات جانبی‌ای مانند افزایش قند خون، تاخیر در دوره عادت ماهیانه، تجمع مایعات، کبودی، بی خوابی، تعریق، تب و لرز، گر گرفتگی صورت، افزایش وزن، افزایش چربی اپیدورال، بیماری عضلانی استروئیدی، نکروز عروق استخوانی، پوکی استخوان و سندروم کوشینگ داشته باشد.

 

درمان‌های دیگر برای کاهش شانه درد بجز بلاک عصبی شانه

سوزاندن عصب با امواج رادیوفریکوئنسی پالسی

هرگونه ورم، التهاب، پارگی یا تغییرات استخوانی اطراف تاندون‌های شانه باعث می‌شود تا فرد هنگامی که بازوی خود را به سمت جلو، به سمت عقب حرکت داده یا آن را خم و راست می‌نماید، درد احساس نماید. علل معمول شانه درد شامل بورسیت شانه، التهاب، پارگی یا جدا شدن هر یک از چهار تاندون روتاتور کاف شانه می‌باشد. ناپایداری یا در رفتگی شانه که بسیار معمول می‌باشند، منجر به بروز مشکلات بسیاری در این ناحیه پیچیده از بدن می‌شوند. عصب بالای کپسول شانه که در پشت شانه امتداد می‌یابد، می‌تواند تحت کشیدگی یا فشردگی شدید قرار گیرد که این امر منجر به آسیب شدید به آن شود. به این مشکل، نوروپاتی بالای کپسول شانه گفته می‌شود و اغلب منجر به درد عصبی و کاهش عملکرد شانه می‌شود.

سوزاندن عصب بالای کپسول شانه توسط امواج رادیوفریکوئنسی پالسی یک عمل سرپایی کم تهاجمی است که با ایجاد تغییرات در سطح سلولی در عصب باعث کاهش درد شانه می‌شود. این جراحی با ایجاد بک میدان الکتریکی اطراف عصب انجام می‌شود. استفاده از روش درمانی ضد التهابی ممکن است باعث افزایش سطح قند خون شما شود. اگر سابقه قند خون دارید، آنرا با پزشک معالج و متخصص درد خود مطرح نمایید. در روش سوزاندن عصب شانه با امواج رادیویی، سوزنی وارد عصب بالای شانه شده که ممکن است ورود سوزن تحت اولتراسوند یا فلوروسکوپ انجام شود. کاهش درد فوری شانه در اثر تزریق مواد بی حسی مشاهده می‌شود، اما حدود یک تا دو هفته زمان می‌برد تا اثر امواج رادیویی پالسی مشاهده شود.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا