تزریق اوزون برای درمان انواع دردها

تزریق اوزون روشی است که برای التیام انواع دردها از جمله کمردرد ، زانو درد و گرفتگی های دیسک کمر و زخم های عفونی بکار می رود.

اوزون تراپی بر خلاف تصور عموم، مدتهاست در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و چند سالی است که در کشور ما نیز در حال انجام است. اوزون ترکیب اکسیژن با یک اتم اضافی است این اتم اضافه قدرت اکسیژن را افزایش می دهد در واقع یک اکسیژن قدرتمند در اختیار سیستم درمانی قرار می گیرد که با این اتم اضافه کارایی زیادی را بوجود می آورد.اوزون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در آن به هم متصلند. این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد.

 اتم اضافی در این ساختار آنرا به قوی ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است. اوزون با متصل شدن به پروتئین های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می نماید. تزریق اوزون با افزایش جریان خون در موضع ومهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده باعث درمان می شود.

 اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود . اوزون درمانی در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست.

موارد کاربرد تزریق اوزون:

 ۱- برای درمان درد مختلف بدن

۲- در درمان دردهای شدید مفصل کمر و گردن

 ۳- آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف

۴- مشکلات و آرتروز لگن و زانو ( درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است )

 ۵- بیرون زدگی و فرسودگی دیسک ( برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود )

 ۶- سندروم تونل کارپال

 ۷- درد عصب و رگ سیاتیک

 ۸- سینوزیت ( شدید یا ملایم )

۹- اختلال آرنج تنیس بازان ( تنیس البو )

 ۱۰- درد و اختلالات لگن

 ۱۱- عفونت های دندان

 ۱۲- بهبودی بعد از جراحی مفاصل

 ۱۳- شکستگی های غیر قابل درمان

 ۱۴- جراحات

۱۵- آسیب دیدگی ها ورزشی اوزون تراپی

انرژی آزاد شده از گاز اوزون در بافت موجب تبدیل و آزادسازی انرژی بسیار فوق العاده ای می شود که ماده تغذیه ای سلول یا ATP سلول را بالا می برد و موجب ترمیم بدون عارضه و طبیعی سلول صدمه دیده از جمله سلول های دیسک کمر می شود . اوزون تراپی دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و نیز اثرات ترمیمی می باشد. بنابراین اوزون تراپی در درمان دردهای ناشی از التهابات مفصلی و نیز دیسک های بین مهره ای، تنگی کانال نخاع، زخم های ناشی از دیابت و ... موثر می باشد.

 پس از تزریق اوزون شما می توانید بعد از درمان انتظار کاهش درد بلافاصله بعد از انجام تزریق را داشته باشید همچنین با استفاده از این درمان غضروف ها و بافت های شما بازسازی می شوند این درمان می تواند روی زانو تاثیر بیشتری داشته باشد این درمان باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن ، بازسازی مفاصل ، بهبودی مفصل ناشی از آسیب دیدگی های ورزشی و بهبودی کلی از درد مفاصل ، ماهیچه ها و عصب ها شود.

 

اوزون درمانی می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق شود پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است اما درشرایط خاص افراد به ۳ تا ۵جلسه برای درمان نیازدارند اکثر افراد بعد از انجام این روش با کاهش درد مواجه می شوند.

 فواید اوزون تراپی یا تزریق اوزون فواید اوزون تراپی در مقایسه با سایر درمانهای غیر جراحی زیاد است که به مواردی از آن اشاره میکنیم: اوزون با توجه به خواص ترمیمی فوق العاده ای که دارد جزو درمانهای بشیار موفقت آمیز در درمان آرتروز زانو است. اوزون درمانی بدون عارضه است و اگر شخص هر روز نیز اوزون تزریق کند هیچ عارضه ای ندارد بنابراین بدون عارضه بودن دومین فایده عمده این روش درمانی است. هزینه اوزون درمانی در مقایسه با سایر روشهای درمانی از جمله عمل جراحی بسیار پایین تر و به صرفه تر می باشد.

اوزون تراپی با کمک سه مکانیسم درمانی باعث درمان می شود.

 درابتدا اکسیژن به بهبود بافت های آسیب دیده کمک میکند دومین تاثیر اوزون است اوزون یک ماده بی ثبات است و به سرعت به اکسیژن تبدیل می شود درحین روند تبدیل، هر مولکول اکسیژن میتواند بافت ها را اکسید کند تحقیقات نشان میدهد که اکسیداسیون باعث تحریک موارد رشد می شود گاز ازن حاوی ۳مولکول اکسیژن است و اوزون است، به دلیل ساختاری که دارد میتواند روند اکسیداسیون را انجام دهد و بلافاصله اکسیژن مورد نیاز بافت ها را فراهم کند و باعث تحریک رشد بافت ها و بازسازی و توانبخشی آنها شود.

سومین راهی که اوزون تراپی باعث درمان می شود بهبودی بدن با استفاده از تزریق ضدالتهابی است دراین روند ویتامین ها و موادمعدنی برای کاهش التهاب و افزایش جریان خون در بافت های آسیب دیده تزریق می شود این کار باعث رساندن مواد مغذی و مواد رشد به بافت ها می شود و بافت ها را بازسازی می کند این درمان در مدت زمان ۶ ماه و طی ۳ تا ۵ مرحله تزریق، انجام می شود و به صورت دائمی باعث اصلاح بافت های آسیب دیده و کاهش درد که در مراحل اولیه درمان آشکار است، می شود.

 اوزون به تنهایی در درمان موثر نیست و باید از روشهای همراه مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی ، لیزر یا مشابه آن استفاده شود. کاربردهای درمانی اوزون در پزشکی درمان دیسک کمر با تزریق اوزون یکی از کاربردهای اوزون تراپی استفاده در درمان کمر درد های ناشی از بیرون زدگی دیسک بین مهره ای است.

 اینکه آیا بیمار مورد مناسبی برای اوزون تراپی هست یا نه پس از بررسی بیمار یعنی معاینه فیزیکی و مدارک موجود مانند ام.آر.آی یا نوار عصب و عضله مشخص می شود. دقت کنید که همه بیمارانی که دچار بیرون زدگی دیسک کمر هستند مورد مناسبی برای اینکار به شمار نمی روند. روش انجام کار به این صورت است که با استفاده از نیدلهای مخصوص و با راهنمایی دستگاه تصویر برداری (سی آرم فلوروسکوپی) گاز اوزون داخل دیسک بیرون زده تزریق خواهد شد. این گاز با اثر بر روی برخی از اجزای تشکیل دهنده دیسک بیرون زده باعث جمع شدن آن و برداشتن فشار دیسک از روی اعصاب نخاعی خواهد شد.اگر بیمار به درستی برای انجام این کار انتخاب شده باشد و کار توسط پزشک و تیم متبحر انجام شود نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت. انجام اوزون تراپی برای درمان دیسک کمر در اتاق عمل سرپایی و در شرایط کاملا استریل انجام می شود.

 اینکار بدون بیهوشی و توسط بیحی موضعی انجام می شود. احتیاج به بستری ندارد و چند ساعت پس از آن بیمار با پای خودش به منزل برخواهد گشت. تزریق اوزون برای آرتروز زانو آرتروز زانو یکی از عوامل مهم ایجاد درد زانو در سنین میانسالی به بعد است. ماهیت آرتروز زانو یک بیماری تخریبی مفصل است. به این صورت که در ابتدا با از بین رفتن تدریجی غضروف مفصلی(غضروفی که روی سطح استخوانها را پوشانده است)باعث ایجاد دردهای فعالیتی و سپس دردهای التهابی و فعالیتی به صورت توام می شود. در موارد بسیار شدید و پیشرفته که مفصل کاملا تخریب می شود و شکل مفصل کاملا از بین رفته و تمامی درمانهای غیر جراحی بی نتیجه مانده است،درمان جراحی تعویض مفصل زانو توصیه میشود ولی اگر به هر علتی بیمار مورد مناسبی برای جراحی تعویض مفصل زانو نباشد (مراحل اولیه بیماری،سن خیلی کم یا خیلی زیاد،وجود بیماریهای همراه که امکان تحمل عوارض جراحی وجود نداشته باشد و یا امتناع بیمار از عمل جراحی) درمانهای غیر جراحی باید انجام بگیرد. اوزون در مفصل سه کار مهم انجام می دهد:

 اول با خاصیت ضد التهابی قوی باعث از بین رفتن التهاب مفصل خواهد شد اهمیت موضوع در این است که در پروسه بیماری ارتروز، مفصل پر از مواد التهابی میشود ،این التهاب به نوبه خود باعث بدتر شدن سیر بیماری خواهد شد.

 دوم اینکه اوزون با افزایش اکسیژن رسانی در مفصل باعث افزایش رگزایی در محل خواهد شد، این عوامل باعث ایجاد و تسریع پروسه ترمیم غضروف مفصلی می شود.

 سوم اینکه اوزون با از بین بردن بعضی از مواد تخریبی که در پروسه آرتروز در مفصل فعال شده اند باعث توقف روند بیماری می شود. به خاطر همین اوزون امروزه در دنیا از جمله درمانهای بسیار موثر برای آرتروز زانو در نظر گرفته می شود.

 تزریق اوزون در درمان تنگی کانال نخاعی تنگی کانال نخاعی از جمله بیماریهایی است که باعث ایجاد محدودیت و ناتوانی در راه رفتن و همچنین علایم حسی در بیماران می شود. بیماران معمولا ذکر می کنند که علایمی مانند سنگینی پاها هنگام راه رفتتن یا نشستن دارند،همچنینی علایم حسی مانند گزگز و بی حسی، یخ شدن یا داغ شدن پاها و … ممکن است وجود داشته باشند. تزریق گاز اوزون در اطراف اعصابی که از ناحیه نخاع خارج می شود در فواصل زمانی معین با از بین بردن التهاب باعث بهبود نسبی علایم خواهد شد. این درمان برای مراحل اولیه بیماری یا افرادی که به هر دلیل کاندید جراحی نیستند توصیه می شود. البته باید دقت شود که بیماریهای زیادی ممکن است به جز تنگی کانال نخاعی علایم بالا را ایجاد کند که قبل از شروع درمان باید تشخیص دقیق داده شود. تزریق اوزون در ورزشکاران ورزشکاران ممکن است به دفعات دچار آسیبهای تاندونی یا عضلانی و مفصلی شوند. همچنین عوارضی چون گرفتگیهای عضلانی نیز در این گروه شایع است. در مورد ورزشکاران اوزون درمانی به روند بازسازی و ترمیم آسیبها کمک شایانی خواهد کرد. کریستیانو رونالدو فوتبالیست معروف در سال ۲۰۱۶ برای درمان تاندونیت خود از اوزون تراپی کمک گرفت. البته گاهی اوقات از اوزون برای افزایش سطح انرژی و به اصطلاح دوپینگ در ورزشکاران استفاده می شود که موضوع این بحث نیست.

امپول اوزون چگونه تهیه می شود و ایا تزریق اوزون دردناک است؟

امپول اوزون توسط دستگاه اوزون ساز تهیه می شود یعنی دستگاهی وجود دارد که می تواند گاز اکسیژن را تبدیل به اوزون در غلظت پزشکی و درمانی برای بیمار بکند . ازوزن در بدن مجددا به اکسیژن و رادیکال O تبدیل می شود و این اتفاقی است که موجب اثرات معجزه آسای اوزون تراپی می شود. تزریق اوزون در صورتیکه با بی حسی به کار برده شود برای بیمار دردی بیشتر از یک تزریق عضلانی معمولی نخواهد داشت.

عوارض اوزون درمانی چیست؟

حسن اوزون درمانی این است که عارضه خاصی ندارد و در واقع عوارض درمانی جز عوارض تزریق ساده چیز دیگری نیست. اما بعضی از بیماران ممکن است به ازن درمانی جواب کمی بدهند. سالها علم پزشکی به دنبال جایگزینی برای تزریق کورتن بود و در حال حاضر ازن درمانی این رویا را محقق کرده است و بسیاری از بیماران دیسک کمر و آرتروز زانو امروزه با کمک اوزون تراپی زندگی با کیفیت تری را تجربه می کنند.

اثرات اوزون تراپی موقتی است یا دایمی است؟

 با توجه به مکانیسم اوزون که در بالا توضیح داده شد و خواص ترمیمی این گاز تغییراتی که در مفصل به وجود می آورد خاصیت درمانی و دایمی دارد. مراقبت های پس از تزریق اوزون بعد از تزریق توصیه می شود بیماران ازیک رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین و استراحت کافی استفاده کنند که به ریکاوری و احیا بعد از تزریق کمک می کند بسیاری ازبیماران به اشتباه بعد از تزریق به سرعت به انجام تمرینات فیزیکی شدید می پردازند که این کار اشتباهی است و روند بهبودی وساخت کلوژن را به تاخیرمی اندازد بهتر است دو روز استراحت داشته باشند و درصورت نیاز می توانند ۲تا ۳هفته بعد از تزریق با دقت کافی فعالیت های شدید و طولانی مانند ( اسکی، بسکتبال ، حاکی روی چمن و سطوح پیشرفته یوگا ) و حرکات پرشی را انجام دهند . بسیاری از بیماران برای کاهش التهابات تا دو روز پس از تزریق از پدهای گرم و سپس کمپرس یخ و بالا نگهداشتن برای اندام های تحتانی ( مانند پا ) استفاده می کنند همچنین برای کاهش درد و التهابات از مواد و داروهای طبیعی به غیر از ایبوپروفن، آلیو، مورتین، آسپیرین و یا داروهای ضد التهاب بدون استروئید دیگر مانند سلبرکس استفاده می کنند متخصصین برای کاهش دردهای شدید شل کننده عضلات یا داروی نارکوتیک را توصیه می کنند بیماران ممکن است از مواد طبیعی مانند پماد کاپسایسین و... استفاده کنند اما باید از مصرف روغن ماهی و مکمل های این ماده تقریبا دو هفته بعد از انجام تزریق خودداری کنند پزشکان توصیه می کنند برای تسریع در روند بهبودی بیماران می توانند از مکمل های غذایی خاصی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 آیا اوزون تراپی به تنهایی کافی است یا در کنار سایر درمانها کاربرد دارد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید دقت شود که آرتروز زانو یک بیماری پیشرونده است و یک درمان کامل درمانی است که علاوه بر از بین بردن علایم درد و ناراحتی ،باعث مقادیری ترمیم و بازسازی شده و جلوی روند بیماری را گرفته یا آن را کند کند. بنابراین بهترین درمان یک برنامه چند وجهی شامل تزریقات داخل مفصلی (اوزون،ژل …) و همچنین اصلاح الگوی زندگی است. اصلاح الگوی زندگی شامل کاهش وزن (ویا حداقل جلوگیری از افزایش بیشتر وزن) و همچنین فیزیوتراپی خانگی است. برنامه فیزیوتراپی خانگی شامل ورزشها و نرمشهایی است که برای تقویت عضله چهار سر ران به بیمار آموخته می شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا