درد صورت بخش دوم: سر درد

سر درد  پس از دندان در شایع ترین علت درد صورت است. سردرد بدنبال یک التهاب غیر عفونی در شبکه عروقی بروز می کند و انواع مختلفی دارد زیرا انواع مهم آن بررسی می شود.

سردرد میگرنی

یک اختلال عروقی و خودبخودی ولی راجعه بوده که به صورت حمله ای باعث بروز درد می شود. معمولا هر مرحله از ۴ ساعت تا ۳ ساعت روز بطور متوسط تا شدید است. کیفیت درد به صورت ضربان دار و همراه با تهوع و استفراغ و همینطور ترس از نور و صدا است. میگرن می تواند با احساس پیش رسی(اورا) و یا بدون آن باشد. این احساس پیش رس می تواند بشکل اختلالات بینایی، علایم حسی، فلج یک طرفه عضلات صورت و عدم قدرت تکلم بروز کند. در تشخیص افتراقی میگرن باید احتمال وجود مواردی همچون دندان درد، میالژی، میوزیت، درد میوفاشیال را در نظر داشت.

سردرد خوشه ای

یک حمله شدید سردرد یک طرفه در اطرف چشم و ناحیه تمپورال که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد وممکن است چند بار درروز تکرر شود. همراهی سر درد با یک مورد یا بیشتر از موارد زیربیانگر این نوع سر درد است. انژکسیون عروق ملتحمه، اشک ریزش، احتقان بینی، آب ریزش بینی،  تعریق پیشانی، میوز، افتادگی و ادم پلک در کنار سر درد دیده می شود. نسبت شیوع آن در مرد به زن ۵ به ۱ است. در تشخیص افتراقی آن عفونت دندان و درد حاد عضلات ماستر مطرح می گردد.

سردرد حمله ای مزمن

سردرد حمله ای مزمن مشابه سر درد خوشه ای بوده ولی در زنان شیوع بیشتری دارد. تعداد دفعات آن بیشتر و طول کمتری دارد و بین حملات یک احساس زخم در مناطق دردناک دیده می شود.

میگرن نیمه تحتانی

نوعی از درد صورت است که مشابه میگرن ولی در نواحی میانی صورت میباشد. درد عروقی است که در فک تحتانی و گردن، فک فوقانی و اطراف چشم دیده شده و حساسیت روی شریان کاروتید وجود دارد.

سردرد تنشی

سردرد های راجع ای است که از چند دقیقه تا چند روز طول می کشد. درد به صورت دو طرفه یا یک طرفه و با کیفیت فشارنده وتنگ کننده مانند به سر گذاشتن یک کلاه تنگ می باشد. تهوع در این نوع از سر درد دیده نمی شود ولی ترس از نور یا صدا وجود دارد. در تشخیص افتراقی آن دندان درد و درد میوفاشیال مطرح می گردد.

 

در کلینیک ما برای تمامی موارد بالا درکنار درمان های رایج بر حسب نیاز از روشهای درمان نوین پزشکی شامل بلاک اعصاب، تزریقات داروئی، لیزرتراپی، اوزون تراپی، کرایو تراپی و رادیو فرکوئنسی با هدایت سونوگرافی و در صورت نیاز فلوروسکوپی استفاده می شود

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا