درد صورت بخش چهارم: دردهای نوروپاتیک و نورولوژیک

در این طبقه شایع ترین و مهم ترین درد، درد نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال) است. نورالژی عصب سه قلو یک درد شدید و یک طرفه نوروپاتیک بوده که در مسیر توزیع عصب سه قلو بروز می کند. درد به صورت خنجری و با طول چند ثانیه خود را نشان می دهد. هر حمله آن به موجب بروز یک دوره مقاوم به درمان می گردد. حمله درد می تواند خود به خود و یا با تحریک ناحیه حساس بروز کند. بیمار معمولا از هر گونه لمس یا تحریک صورت صورت اجتناب کند. درد بصورت شوک الکتریکی و یا با خم کردن یک طرفه در صورت همراه است و به همین خاطربه آن تیک دولوره نیز می گویند. علت بروز درد ناشناخته بوده ولی یک اختلال عملکرد عصبی در بروز آن دخالت دارد. این درد به دو شکل اولیه یا نوع یک که خودبخودی است. شکل ثانویه یا نوع دو بعلت فشار روی عصب بدنبال تومور، التهاب یا بیماری مثل مولتیپل اسکلروز تقسیم بندی می گردد. تشخیص براساس تاریخچه بالینی و پاسخ به کاربامازپین داده می شود. با گذاشتن این تشخیص باید ام آرای و آزمون های پتانسیل برانگیخته جهت رد علل ثانویه انجام گیرد. معاینات عصبی در اغلب موارد طبیعی هستند. سن شیوع بالای ۵۰ سال بوده و نسبت آن در مردان ۲ برابر زنان است. در موارد نادر این درد همراه آن با اسپاسم یکطرفه صورت دیده می شود که همراهی این دو با همدیگر بنام تیک تشنجی گفته می شود و به صورت اسپاسم دوره ای عضلات صورت خود را نشان می دهد.علل شایع تیک تشنجی تومور، گشادی شریان بازیلری و اختلال ساختمان عروقی است که بر اعصاب زوج پنجم و هفتم فشار وارد می کند.

در تشخیص افتراقی های نورالژی عصب سه قلو باید به احتمال بروز موارد زیر توجه نمود:

۱- تیک خوشه ای: همراهی نورالژی تری ژمینال و سردرد خوشه ای است.

۲- نورالژی گلوسوفارنِال: یک سندروم درد جمجمه ای زبانی نا شایع بوده که با درد شدید و گذرا و با کیفیت خنجری و سوزشی در نواحی گوش، قاعده زبان و حفره لوزه ای و زیر زاویه فک تحتانی خود را نشان می دهد. درد با جویدن، بلعیدن، صحبت کردن و سرفه تشدید پیدا می کند. باید توجه داشت که این درد با کاهش ضربان قلب، افت فشار خون، ایست گذاری قلبی، و سنکوپ می تواند همراه شود.

تشخیص با انجام بلوک عصب زبان حلقی، قطعی می گردد.

۳- نورالژی ژنیکولیت: یک نورالژی نا شایع که با اختلال در شاخه ای عصبی زوج پنجم مشخص می شود. این درد با عفونت گانگلیون ژنیکولیت توسط زونا(هرپس زوستر) همراه است. یک درد شدید در پرده گوش، دیواره های کانال شنوایی و سوراخ خارجی گوش بروز کرده و با راش های هرپسی در لاله گوش و مجرای خارجی آن همراه است.

اگر نورالژی ژنیکولیت همراه با فلج عصب صورتی، اختلالات شنوایی، سرگیجه ووزوز کردن گوش وجود داشته باشد بنام سندروم رمزی هانت نامیده می شود. درد معمولا به صورت مداوم و با کیفیت سوزشی و دیس استزی بوده و میتواند تا ۶ ماه ادامه پیدا کند.

۴- نورالژی تری ژمینال پس از هرپس: این درد در سالمندان و افراد با سیستم ضعیف ایمنی دیده می شود. درد بر خلاف تیک دولورو و به صورت ثابت و مداوم می باشد. علامت مشخصه آن وجود یکطرفه با کیفیت سوزشی است که با گذشت زمان کاهش پیدا می کند. در زمینه درد مداوم، حملات درد حاد و بصورت تیز و سوراخ کننده نیز دیده می شود. گرفتاری در ناحیه پیشانی شایع بوده با هیپراستزی وپارستزی همراه است.

۵- نورالژی پس سری (اکسی پیتال) : این درد در مسیر عصب  اکسی پیتال بزرگ به صورت حمله ای یا مداوم یک طرفه و با کیفیت خنجری و سوزشی که به نواحی پیشانی انتشار دارد و با هیپوآلژزی، هیپرآلژزی و دیس استزی و حساسیت در مسیر عصب اکسی پیتال روی خط پس سری خود را نشان می دهد.

۶- سندروم ریدر: فلج اکولوسمپاتیک با افتادگی پلک، میوز و بروز ناگهانی درد شدید  پیشانی گیجگاهی و با کیفیت سوزشی و درد شدید و اغلب در مسیر اعصاب اطراف حدقه چشم و عصب سه قلو مطرح کننده این سندروم است. علایم سندروم  هورنر بدون وجود خشکی چشم در این بیماران دیده می شود. در سندروم ریدر درگیری اعصاب بینایی، اکولوموتور، تروکلئار، سه قلو و آبدوسنس در اثر تومورهای انفیلتراتیو و ضربه مغزی دیده می شود.

۷- درد غیر معمول(آتیپیک) صورت: درد صورت با علت نا مشخص و با درد سوزشی عمیق و شدیدی که دائمی بوده و تعیین محل آن به سختی امکان پذیر است مطرح می شود. درد یک طرفه یا دو طرفه بوده و همیشه در مسیر و محل توزیع اعصاب محیطی نمی باشد. درد با اختلالات حسی مثل آلودینی، دیس استزی و پارستزی همراه است. غالبا در زنان با سنین متوسط دیده شده و برخی از بیماران سابقه تروما یا جراحی دندان دارند.

 

در کلینیک ما برای تمامی موارد بالا درکنار درمان های رایج بر حسب نیاز از روشهای درمان نوین پزشکی شامل بلاک اعصاب، تزریقات داروئی، لیزرتراپی، اوزون تراپی، کرایو تراپی و رادیو فرکوئنسی با هدایت سونوگرافی و در صورت نیاز فلوروسکوپی استفاده می شود

 

برچسب ها درد صورت
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا