درمان دیسک خفیف گردن

زمانی که دردهای ناحیه ی دیسک گردن آغاز می شود می توان با اقدامات پیشگیرانه به بهبود و درمان آن کمک کرد. انجام صحیح این روش هادر صورت شدید نشدن بیماری دیسک گردن و در مراحل اولیه ی آغاز دردها ی دیسک گردن در درمان این بیماری تا اندازه ی زیادی موثر می باشد.

 

گرما

یکی از روش های بهبود دردهای گردن دوش آب گرم می باشد. در دوش آب گرم باید آب به تمام نقاط بدن برسد. همچنین می توان از جکوزی، پدهای گرم، بطری آب گرم استفاده کرد. باید گرما تا اندازه ای باشد که پوست بدن کمی قرمز شود

 

 

دارو

می توان از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدیNSAIDS مثل دیکلوفناک و پیروکسیکام برای تسکین درد گردن و به صورت موضعی استفاده کرد.

 

 

استراحت

بایداز انجام حرکات و کارهای سنگین  که درد گردن را شدید تر می کنند و به آن فشار وارد می کنند اجتناب نمود.

 

 بالش

در موقع خواب باید از بالش های طبی مناسب استفاده نمود. بالش در صورتی که به درستی انتخاب شود( نه زیاد بلند و نه زیاد تخت. نه زیاد نرم ونه زیاد سفت) با حفظ ستون فقرات در وضعیت صحیح خود از ایجاد درد بیشتر دیسک گردن پیشگیری کرده و حتی می تواند آن را بهبود بخشد.

 

 

حرکات کششی

این حرکات اگر به درستی انجام شوند تاثیر بسیار زیادی در درمان و  بهبود دردهای دیسک گردن  خواهند داشت.انجام آنها بدین شرح می باشد:

 

گردن خود را به آرامی به بغل خم کنید و با دست نیز فشار اندکی برای ایجاد کشش بهتر وارد کنید، 6 ثانیه مکث کنید و به حالت اولیه برگردید. این حرکت را برای هر سمت 3 بار انجام دهید.

 

سر خود را به جلو خم کنید به طوری که چانه تان به قفسه ی سینه برسد، برای ایجاد کشش بیشتر می توانید با کمک انگشت به آرامی از پشت سر فشار اندکی وارد کنید تا بیشتر به سمت قفسه سینه خم شود. زمانی که احساس کشش کردید به مدت 6 ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را نیز 3 بار تکرار کنید.

 

در حالی عضلات کتف تان شل و ریلکس می باشد سرتان را به یک طرف بچرخانید تا احساس کشش در گردن کنید. به طوری که نگاهتان به روی کتف و شانه باشد. 6 ثانیه مکث کنید و این حرکت را نیز برای هر طرف 3 بار انجام دهید.

 

 تمرینات تقویتی عضلات

یک دست خود را یک طرف سرتان بگذارید و سر را به سمت دست فشار دهید اما سعی نکنید آن را فشار دهید. روی این حالت 10 ثانیه تمرکز کنید. این حرکت را برای هر طرف 3 بار انجام دهید.

 

کف دو دست را روی پیشانیتان قرار دهید.مانند حالت قبل اما این بار رو به جلو فشار وارد کنید و در اینجا نیز سعی کنید سر و دست حرکت نکند. 10 ثانیه مکث کنید و 3 بار تکرار کنید .

 

دست خود را دوباره بر کنار سرتان بگذارید. اما اینبار دست خود را به سمت شانه بچرخانید به طوری که می خواهید بالای کتف و شانه را ببینید اما حرکتی نداشته باشید. 10 ثانیه مکث کنید و برای هر طرف 3 بار تکرار کنید.

 

به طور کامل به دیوار تکیه دهید، چانه تان را به داخل کشیده و سر را به سمت دیوار فشار دهید. تمرکز روی عضلات گردن باشد، 10 ثانیه مکث کنید و اینبار نیز حرکت را 3 بار تکرار کنید.

 

 

توصیه ها

درهنگام مطالعه سعی کنید صفحه مطالعه خود را بالا بیاورید. کسانی که ساعات طولانی مطالعه می کنند  و کلیه کسانی که دیسک گردن دارند ،بهتر است از کتاب یار برای مطالعه استفاده کنند.

 

هر 30 دقیقه در حین کار باید از جای خود بلند شوید و چند ورزش کردن را انجام دهید . به این ترتیب توان عضلات را برای نگهداری دیسک گردن و جلوگیری از بیرون زدگی آن تقویت می کنید.

 

حتما از صندلی هایی استفاده کنید که دسته داشته باشد و در هنگام مطالعه دست خود را بر روی صندلی قرار دهید.

 

در فاز حاد درد دیسک گردن برداشتن اجسام بیش از 2 کیلوگرم ممنوع است . هر جسمی را که بلند می کنید آن را به بدن خود بچسبانید و در وسط بلند کنید.

 

جز در موارد بسیار خاص به تلفن همرا خود نگاه نکند. هر 10 تا 12 درجه که سر شما خم می شود فشار بر دیسک و آرتروز شما چندین کیلوگرم بسته به وزن سرتان اضافه می کند. با پدیده روزافزون استفاده از شبکه های اجتماعی دیسک گردن بزودی دچار سونامی خواهد شد.

 

در هنگام رانندگی و خواب از گردن بند های ابری نرم استفاده کنید.

 

دمر یا روی شکم خوابیدن فشار زیادی را به دیسک گردن وارد می کند از  آن بپرهیزید.

 

در هنگام رانندگی اگر مجبور به دنده عقب شدید برای جلوگیری از فشار به دیسک گردن از نیم تنه بچرخید و صرفا سر خود را به عقب خم نکنید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا