تشخیص و درمان درد فتق دیسک

فتق دیسک به مشکل یکی از بالشتک های لاستیکی (دیسک) اشاره می کند که بین استخوان های جداگانه (مهره ها) قرار گرفته و ستون فقرات شما را تشکیل می دهد.

دیسک نخاعی دارای یک مرکز نرم (هسته ای) ژله ای است که در قسمت بیرونی سخت تر و لاستیکی (حلقه) قرار گرفته است. دیسک فتق که گاهی اوقات دیسک لغزنده یا دیسک پاره شده نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که قسمتی از هسته از طریق پارگی حلقوی به بیرون رانده می شود.

فتق دیسک ، که می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شود ، می تواند عصب مجاور را تحریک کند. بسته به محل فتق دیسک ، می تواند منجر به درد ، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود.

بسیاری از افراد هیچ یک از نشانه‌های فتق را تجربه نمی‌کنند و عمل جراحی لازمه درمان این مشکل نمی‌باشد.

علائم

بیشتر فتق دیسک ها در قسمت پایین کمر ایجاد می شوند ، اگرچه ممکن است در گردن نیز ایجاد شوند. علائم و نشانه ها بستگی به این دارد که دیسک در کجا قرار دارد و آیا دیسک روی عصب فشار می آورد یا خیر. فتق دیسک معمولاً یک طرف بدن را درگیر می کنند.

درد دست یا پا

اگر فتق دیسک شما در قسمت پایین کمر قرار دارد ، معمولاً بیشترین درد را در باسن ، ران و ساق پا احساس می کنید. همچنین ممکن است در قسمتی از پا درد داشته باشید. اگر فتق دیسک شما در گردن شما باشد ، معمولاً بیشترین درد را در شانه و بازو احساس می کنید. این درد ممکن است هنگام سرفه ، عطسه یا حرکت در موقعیت های خاصی به بازو یا پای شما سرایت شود. درد اغلب به صورت تیز یا سوزان توصیف می شود.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن

افرادی که فتق دیسک دارند اغلب دچار بی حسی تابشی یا سوزن سوزن شدن در قسمت بدن می شوند که توسط اعصاب آسیب دیده منتقل می شود.

ضعف

ماهیچه هایی که توسط اعصاب آسیب دیده منتقل می شوند، ضعیف می شوند. این می تواند باعث لغزش شما شود یا بر توانایی بلند کردن یا نگه داشتن وسایل تأثیر بگذارد.

شما می توانید فتق دیسک را بدون علائم داشته باشید. ممکن است ندانید که آن را دارید مگر اینکه از روش تشخیصی عکس‌برداری ستون فقرات نشان داده شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر درد گردن یا کمرتان در بازو یا پای شما حرکت می کند یا بی حسی ، سوزن سوزن شدن یا ضعف دارید ، به پزشک مراجعه کنید.

علل

فتق دیسک اغلب در نتیجه ساییدگی تدریجی و مرتبط با افزایش سن به نام تخریب دیسک ایجاد می شود. با افزایش سن، دیسک های شما انعطاف پذیری کمتری پیدا می کنند و بیشتر مستعد پارگی یا حتی با فشار یا پیچشی جزئی می شوند.

اکثر مردم نمی توانند علت فتق دیسک خود را مشخص کنند. گاهی اوقات هنگام بلندکردن اجسام سنگین، افراد به جای به کارگیری ماهیچه‌های ران و پا از کمر خود استفاده می‌کنند. این فشار وارده به کمر می‌تواند فتق دیسک را در پی داشته باشد؛ همچنین خم‌شدن و چرخیدن هنگام برداشتن اجسام نیز می‌تواند نتیجه مشابهی را منجر شود. به ندرت حوادثی مانند زمین‌خوردن و واردشدن ضربه به کمر می‌توانند از علل بروز فتق باشند.

عوامل خطر

عواملی که می توانند خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش دهند عبارتند از:

وزن

وزن اضافی باعث ایجاد فشار اضافی بر دیسک های کمر می شود.

اشتغال

افرادی که مشاغل سختی دارند ، بیشتر در معرض مشکلات کمر هستند. بلند کردن ، کشیدن ، هل دادن ، خم شدن به پهلو و چرخاندن مکرر نیز می تواند خطر فتق دیسک را افزایش دهد.

ژنتیک

برخی از افراد مستعد ابتلا به فتق دیسک هستند.

سیگار کشیدن

 تصور می شود که سیگار کشیدن اکسیژن دیسک را کاهش می دهد و باعث می شود که سریعتر خراب شود.

عوارض

درست بالای کمر ، نخاع شما به پایان می رسد. آنچه از طریق کانال نخاعی ادامه می یابد گروهی از ریشه های عصبی بلند است که شبیه دم اسب (cauda equina) است.

به ندرت، فتق دیسک می تواند تمام کانال نخاعی، از جمله تمام اعصاب ساق پا را فشرده کند. به ندرت ممکن است برای جلوگیری از ضعف دائمی یا فلج ، جراحی اورژانسی لازم باشد.

در صورت داشتن موارد زیر به دنبال فوریت های پزشکی باشید:

تشدید علائم

 درد ، بی حسی یا ضعف می تواند تا حدی افزایش یابد که مانع فعالیت های روزانه شما شود.

اختلال عملکرد مثانه یا روده

سندرم دم اسبی ( Cauda equina ) می تواند باعث بی اختیاری یا مشکل در ادرار حتی با مثانه پر شود.

بی حسی زین

به مرور زمان بی حسی در عضلات ناحیه داخل ران، پشت پاها و اطراف مقعد (ناحیه زینی) گسترش می‌یابد.

پیشگیری

برای جلوگیری از فتق دیسک ، موارد زیر را انجام دهید:

ورزش

تقویت عضلات تنه باعث تثبیت و حمایت ستون فقرات می شود.

حالت صحیح بدن  خود را حفظ کنید

این کار فشار بر ستون فقرات و دیسک های شما را کاهش می دهد. پشت خود را صاف نگه دارید ، به ویژه هنگام نشستن طولانی مدت.

اجسام سنگین را به درستی بلند کنید، یعنی به جای درگیرکردن کمر از پاها کمک بگیرید..

وزن سالم را حفظ کنید

وزن اضافی فشار بیشتری به ستون فقرات و دیسک ها وارد می کند و آنها را مستعد ابتلا به فتق می کند.

ترک سیگار

از مصرف هرگونه فرآورده دخانی اجتناب کنید.

**************************************************************************

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605  و 09198172104 و 09338866615 و 09338866615 تماس بگیرید

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا