بیماری سیور، درد پاشنه پا در کودکان و نوجوانان

بیماری  سیوراحتمالاً شایع ترین علت درد پاشنه در کودکان است. بیماری سیور معمولاً در ابتدای فصل ورزش مدارس دیده می شود. کودکانی که در سنین نوجوانی قرار دارند به ویژه مستعد ابتلا به این بیماری هستند زیرا استخوان پاشنه معمولاً سریعتر از ساق پا رشد می کند.

این عارضه بیشتر در کودکان بین سنین 8 تا 14 سال رخ می دهد، اما ممکن است در کودکان کوچکتر نیز رخ دهد. هم پسران و هم دختران به یک اندازه در برابر اثرات ناتوان کننده آن آسیب پذیر هستند. بیماری Severs با درد ناشی از فعالیت در پشت پاشنه، جایی که تاندون آشیل روی استخوان پاشنه یا کالکانئوس می‌چسبد، مشخص می‌شود. کودک ممکن است تورم در ناحیه و حساسیت به لمس داشته باشد. ورزش‌هایی که به دویدن، پریدن و سایر فعالیت‌های پرتأثیر نیاز دارند، ببا Sever مرتبط هستند. بسیاری از کودکان ابتدا با مالش پاشنه پا با انگشتان خود یا حتی تکه های یخ در جلسات تمرین، شروع مشکل را نشان می دهند. سه عامل اصلی که در ایجاد بیماری Severs نقش دارند عبارتند از:

  • بین 8 تا 14 سال.
  • در ورزش جوانان یا سایر فعالیت ها شرکت می کند.
  • به طور فعال در حال رشد است

بیشتر اوقات در کودکانی رخ می دهد که پاها و مچ پاها هنگام ایستادن به سمت داخل می چرخند (که به آن "پاهای صاف" یا بیش از حد پرونیشن گفته می شود).

علائم و تشخیص

درد پاشنه پا علامت مشخص کننده بیماری Sever است که یا در پشت (خلفی) یا به سمت جلو مجاور قوس (پلانتار) قرار دارد. برخلاف آسیب پاشنه پا یا مچ پا، تورم یا قرمزی کمی وجود خواهد داشت. با این حال، درد گاهی اوقات می تواند آنقدر شدید باشد که باعث لنگیدن یا راه رفتن روی نوک پا شود.

تشخیص شامل یک تست فشار ساده است که در آن بیمار روی میز معاینه دراز می کشد و زانوهای خود را 90 درجه خم کرده است. سپس پزشک پاشنه پا را در پشت، وسط و کنار پاشنه می فشارد تا مشخص کند درد کجاست.

درمان بیماری Sever چیست؟

درمان‌های مورد استفاده معمولاً شامل اقدامات ساده‌ای هستند تا درد پاشنه پا برطرف شود. این درمان ها شامل موارد زیر است:

  • توصیه هایی در مورد کفش مناسب

مخصوصاً کفشی که برای فعالیت های ورزشی استفاده می شود. کفش‌های حمایتی خوب برای فعالیت‌های ورزشی مهم هستند، به‌ویژه برای افرادی که زیاد دویدن و یا پریدن انجام می‌دهند.

  • قرار دادن یخ روی پاشنه

ممکن است به کاهش درد پاشنه پا کمک کند.

  • کاهش فعالیت

هر فعالیت خاصی که باعث درد پاشنه پا می شود، به ویژه هر فعالیت ورزشی، باید متوقف یا کاهش یابد تا التهاب برطرف شود. این معمولا فقط برای چند هفته مورد نیاز است. بی حرکت کردن ساق پا و مچ پا در قالب گچ گاهی اوقات در صورتی که درد بسیار شدید باشد لازم است، اما به ندرت به این کار نیاز است.

  • حمایت از پاشنه

درج های موقت کفش یا دستگاه های ارتز ممکن است از پاشنه حمایت کنند. دریافت مشاوره در مورد ساپورت پاشنه از یک پزشک عمومی، داروساز یا متخصص پا ممکن است مفید باشد. متخصص پا فردی است که صلاحیت تشخیص و درمان اختلالات پا را دارد.

  • فیزیوتراپی و تمرینات

تمرینات مناسب ممکن است شامل کشش و تقویت ماهیچه ساق پا (گاستروکنمیوس) و تاندون باشد.

  • داروها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی )NSAIDs), مانند ایبوپروفن، می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

بیماری Sever معمولاً در عرض 2-3 ماه کاملاً بهبود می یابد. با این حال، این وضعیت ممکن است عود کند و نیاز به درمان بیشتری داشته باشد. نتیجه طولانی مدت عالی است، زیرا هیچ مشکل دائمی ایجاد نمی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن‌های 09198172104، 88449335 021 ، 88460605 021  و 09338866615 تماس بگیرید.

می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

منبع:
Heel Pain and Sever's Disease - HealthyChildren.org

Sever's Disease | Health | Patient

Sever's Disease and Heel Pain in Children (verywellhealth.com)

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا