درمان درد زانو با استفاده از تزریق بورس پرپتلار

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند.

اگرچه تنوع قابل توجهی در میان بیماران در تعداد، اندازه و مکان قرارگیری بورس وجود دارد، کلبدشناسان تعدادی از بورس های کلینیکی رایج را شناسایی کردند که بورس پرپتلار یکی از آن هاست. بورس پرپتلار در موقعیت جلوی استخوان پتلا (کشکک) قرار دارد. این بورس می تواند دارای یک کیسه یا در برخی از بیماران با چند سری کیسه وجود داشته باشد که ممکن است حفره دار نیز باشد.

بورس پرپتلار نسبت به جراحت و نیز از تزریق ضربه شدید و ضربه های کوچک مکرر آسیب پذیر است. جراحت های شدید اغلب متشکل از ضربه های مستقیم به بورس هستند که این ضربه ها مانند آبشاری بی درنگ به سوی زانو هستند. شکستگی های فشاری کشکک و همچنین جراحت ها بر اثر استفاده مفرط، دویدن روی سطح سخت یا غیر یکنواخت و یا شغل هایی که مستلزم خزیدن روی زانو مانند پهن کردن فرش هستند.

اگر بورسیتیس پرپتلار مزمن شود ممکن است کلسیفیته شدن (سخت و آهکی شدن بر اثر تجمع کلسیم) بورس رخ دهد. بیمار مبتلا به بورسیتیس سوپراپتلار غالبا درد در ناحیه جلو و بالای استخوان کشکک که همچنین می تواند به نواحی بالاتر، به طرف نواحی دیستال (پایینی) جلوی ران منتشر شود را گزارش می کند.

در اغلب موارد بیمار در زانو زدن یا پایین آمدن از پله یا نربان ناتوان است. التهاب پرپتلار اغلب به همراه ورم مفصل و زردپی ناحیه زانو و دیگر علام بیماری زا است. این امر ممکن است عکس کلینیکی را مبهم کند.

تشخیص:

معاینات فیزیکی ممکن است درد نقطه ای در هنگام لمس در جلوی زانو و دقیقا بالای کشکک را مشخص کند. در بورسیتیس پرپتلار خم کردن همانند مقاوت در برابر باز کردن زانو درد ایجاد می کند. رها سازی ناگهانی مقاوت در طول این مانور درد را افزایش می دهد. در برخی مواقع ممکن است بورس پرپتلار عفونی شود.

علائم سیستمیک شامل تب و بی قراری و علائم موضعی مانند سایش و تغییر رنگ و احساس بیماری دردناک می توانند وجود داشته باشد. عکس های رادیوگرفی از زانو ممکن است کلسیفیته شدن بورس و ساختمان های مرتبط شامل تندون عضله چهارسر ران  همراه با التهاب مزمن را نشان دهد. MRI و تصویر برداری سونوگرافی برای مواقعی که احتمال وجود تومور می رود و می خواهیم عدم وجود آن را اثبات کنیم، ضروری اند. همچین به تشخیص بورسیتیس سوپراپتلار کمک می کنند.

مایوگرافی به تشخیص این بورسیتیس و همچنین اختلا عصب فمورال (عصب دهنده به قسمت جلویی و سطح داخلی ران) و رادیکولوپاتی کمری کمک می کند.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش تزریق داخل بورس موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات داخل مفصلی عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این تزریق هم برای هدف تشخیصی و هم برای هدف درمانی استفاده می شود.

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

قبل از انجام تزریق بیمار به صورت خوابیده قرار می گیرد و دست و شانه به حالت ریلکس در می آیندو زانوی بیمار کمی خم می شود و یک حوله لوله شده زیر زانوی بیمار قرار می گیرد. سپس با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل مفصل به دقت مشخص می شود و پس از آن تزریق انجام می گیرد.

نحوه قرار گیری بیمار:

drMomenzadeh

drMomenzadeh

محل قرار گیری پروب سونوگرافی:

drMomenzadeh

محل انجام تزریق:

drMomenzadeh

عوارض جانبی:

بزرگ ترین عارضه این تزریق عفونت است که با روش های استریل مناسب قابل جلوگیری است.

حدود 25% بیماران پس از انجام تزریق به طور موقت افزایش درد خواهند داشت، اما پس از مدتی درد فروکش کرده و مفصل مچ عملکرد طبیعی خود را پیدا می کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا