درد فیبرومیالژی چیست؟

فیبرومیالژی، بیماری مزمنی است که باعث درد شدید در تمام قسمت‌های بدن می‌شود. پزشکان این بیماری را یک سندروم می‌دانند که از علامت‌ها، نشانه‌ها و خصوصیاتی تشکیل شده است. محققان با انجام آزمایش خون می‌توانند تا 50 درصد بیماران مبتلا را تشخیص دهند، اما این آزمایش برای تمام بیماران صادق نیست.

علائم

- درد به همراه آسیب دیدگی مکرر

- خشکی صبحگاهی مفاصل

- خستگی بیش از حد

- خواب ناکافی

- اضطراب

- فعالیت بدنی کم

- مشکلات تمرکز

- مشکلات یادآوری

- افسردگی

- تهوع و سرگیجه

- مشکلات بینایی

- درد قاعدگی

- درد شکم از جمله سندروم روده تحریک پذیر

- افزایش وزن

- سردرد مزمن

- مشکلات پوست، مو و ناخن

- انقباض ناگهانی عضلات

- ضعف

برخی مواقع درد شدیدی مانند خنجر زدن در بدن رخ می‌دهد. این درد معمولا هشداردهنده است. هنگامی که این درد را احساس کردید، دست از کار بکشید و استراحت کنید

انواع دردهای فیبرومیالژی

1- پردردی (هایپرآلجسیا):

مغز، پیام‌های درد را ظاهر می‌سازد  و شدت درد را مشخص می‌کند.

2- آلودینیا

آیا پوستتان نسبت به لمس دردناک است؟ فشار  خفیف یا ماساژ ملایم بدن این درد را ظاهر می‌سازد. بسیاری از افراد این نوع درد را شبیه آفتاب سوختگی می‌دانند.

آلودینیا به سه شکل در بدن بیماران وجود دارد:

- لامسه: درد در اثر لمس کردن و یا ماساژ دادن پوست.

- مکانیکی: درد در اثر حرکت چیزی بر روی پوست.

- حرارتی: درد در اثر سرما و یا گرمای کم.

3- مورمور شدن دردناک (پاراستزیای دردناک)

احساسی عجیب که می‌تواند مانند خزیدن چیزی در بدن،  سوزن سوزن شدن، سوزش، خارش و یا بی‌حسی باشد. این درد می‌تواند در نوروپاتی محیطی، شیمی درمانی، MS و میگرن وجود داشته باشد. بسیاری از داروها به کاهش این نوع درد فیبرومیالژی کمک می‌کنند.

4- درد چاقو

برخی مواقع درد شدیدی مانند خنجر زدن در بدن رخ می‌دهد. این درد معمولا هشداردهنده است. هنگامی که این درد را احساس کردید، دست از کار بکشید و استراحت کنید. این درد می‌تواند در قفسه سینه، شکم و یا هر جایی از بدن باشد. این درد می‌تواند آنقدر شدید باشد که نفس کشیدن را برایتان مشکل سازد. اما خوشبختانه این درد بعد از چند دقیقه فروکش می‌کند. برخی افراد با قدم زدن این درد را کم می‌کنند، اما هیچ درمانی برای جلوگیری از این درد وجود ندارد.

5- ناگهان درد کشیدن :

بسیاری از ما دچار درد شده‌ایم. گاهی درد در محل‌های خاصی از بدن حرکت می‌کند و گاهی فقط در یک قسمت از بدن باقی می‌ماند. اما اگر شما مبتلا به فیبرومیالژی باشید، بسیار سخت است که بگویید کجای بدنتان درد می‌کند؟

6- جرقه زدن برنز :

این نوع، باعث درد تیزی می‌شود. این درد ناگهان زیاد می‌شود و مانند آلودینیای لامسه می‌گردد. این احساس معمولا چند دقیقه طول می‌کشد. اصلا مشخص نیست که چه چیزی درد را به وجود می‌آورد و چگونه می‌توان از این درد جلوگیری کرد.

هنگامی که در حال عصبی شدن هستید، بهتر است از آن موقعیت دور شوید و آرامش خود را حفظ کنید و ترجیحا بهتر است به مکانی آرام بروید.

7- حرکت سریع اعصاب :

کارهای خاصی می‌تواند شما را عصبی کند. این کارها باعث درد زیاد، گاهی حالت تهوع، سرگیجه و اضطراب می‌شود. این کارها شامل:

- صداهای تکراری، بلند، تیز و دلخراش

- دیدن جمعیت زیاد، چراغ‌های راهنما و چراغ‌های چشمک زن

- موقعیت‌های استرس زا همانند ترافیک، دعوا و گم کردن راه.

هنگامی که در حال عصبی شدن هستید، بهتر است از آن موقعیت دور شوید و آرامش خود را حفظ کنید و ترجیحا بهتر است به مکانی آرام بروید.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

در موارد نادر جراحی بسته هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 88460605-021، 02188449335 , 09198172104 ، 09338866615 و 09914686402 تماس بگیرید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا