پرولوتراپی چیست؟

پرولوتراپی روشی درمانی است که یک ملتهب کننده طبیعی در بدن و در بافت های نرم حول یک مفصل آسیب دیده تزریق می شود.

در حال حاضر تعداد افرادی که مشکلات مختلف مفصلی و کمردرد را تجربه می کنند بسیار زیاد است و این آمار با سرعت نگران کننده ای هر ساله افزایش می یابد. مشکلاتی از این قبیل آثار مختلفی روی فعالیت ها و حتی سبک زندگی فرد می گذارد. مهم ترین و بارزترین اثر مشکلات مفصلی و کمردرد و … این است که میزان تحرک این افراد را کاهش می دهد که این خود تمام ابعاد و جوانب زندگی، از اوقاتی که فرد در خانه است تا سر کار و مسافرت و … همه را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

حال برخی از پزشکان بر روی روش جدیدی به نام پرولوتراپی را تمرکز کرده اند و بر این باورند که این روش می تواند تا حد زیادی مشکلات بیماران مبتلا به دردهای مفصلی را از بین ببرد.

 

پرولوتراپی چیست؟

پرولوتراپی همانطور که به طور خلاصه گفتیم، یک روش درمانی است که در آن یک عامل محرک به صورت عمدی ولی کنترل شده در بدن تزریق می شود. این تزریق در مفاصل آسیب دیده یا ملتهب شده انجام می شود و نقش آن تحریک کردن و افزایش سرعت فرآیند ترمیم طبیعی بدن است.

ماده تحریک کننده ای که در بدن تزریق می شود در واقع باعث یک جور شوک به بدن می شود و باعث می شود واکنش بدن که همان شروع فرآیند بازسازی و ترمیم است، سریع تر و قدرتمند تر اتفاق بیفتد. هدف کاهش احتمال نیاز به عمل جراحی است. به همین علت است که به آن به اصطلاح روش بازسازی مفصل از طریق تزریق یا بازسازی بدون جراحی رباط و تاندون هم گفته می شود.

این عناوین بی دلیل به این روش اطلاق نشده است. در واقع بیشترین کاربرد و استفاده از این روش برای درمان و بازسازی مفاصل (زانو، لگن، شانه، مچ پا و… ) و رباط های آسیب دیده است. البته از روش پرولوتراپی برای بهبود وضعیت و آسیب دیدگی کمر هم زیاد استفاده می شود.

پیشنهاد می شود افرادی که داری مشکلات مفصلی و دردهای مزمن هستند (مثلاً مشکل فرسایش دیسک یا آرتروز دارند) استفاده از پرولوتراپی را هم به عنوان یک گزینه مد نظر داشته باشند. در برخی موارد این افراد هم می توانند از این روش برای کاهش درد و بهبود شرایط بیماری شان استفاده کنند.

 

پرولوتراپی چطور عمل می کند؟

در پرولوتراپی همان طور که گفتیم یک عامل محرک به بدن تزریق می شود. این مایع می تواند به طور مثال محلول دکستروز (نوعی قند ساده که معمولاً از ذرت گرفته می شود) ، اریتروپویتین ، سوماتوتروپین و… باشد. تزریق این محلول محرک می تواند باعث تحریک پاسخ بدن به صورت فعال شدن فرآیند بازسازی و ترمیم باشد. زمانی که بدن در حالت بازسازی قرار بگیرد و وارد این فاز شود، می تواند رباط آسیب دیده در محل مفصل را تقویت کرده و یا آن را بازسازی کند. تقویت و بازسازی رباط ها در طول زمان به تثبیت بیشتر مفصل کمک می کند. زمانی هم که مفصل توسط رباطی قوی تر مورد حمایت باشد، درد کاهش می یابد و به علاوه احتمال آسیب دیدگی در آینده هم کمتر می شود.

پرولوتراپی معمولاً نیازمند انجام چندین تزریق در محل آسیب دیدگی یا محلی که تضعیف شده است، می باشد. در هر مرحله درمان، حدود ۴ تا ۱۵ تزریق انجام می شود. این جلسات درمانی چند مدت ادامه پیدا می کنند که ممکن است از ۳ تا ۶ ماه متغیر باشد.

نکته مهم در مورد تزریق این است که تزریق محرک باید در محل دقیق و مشخص خود انجام شود. یعنی دقیقاً همان محل هایی که رباط به بازسازی و ترمیم نیاز دارند.

 

اثر گذاری این روش چقدر است؟

پیش از هر چیز باید بیمار مورد بررسی قرار بگیرد و مطمئن شود که از برای انجام این روش درمانی شرایط لازم را دارد. به همین دلیل پیش از انجام پرولوتراپی، یک پزشک متخصص فردی که دچار مشکل مفصلی یا کمردرد است را به طور کامل مورد بررسی و آزمایش قرار می دهد تا مطمئن شود که این فرد شرایط و وضعیت لازم برای استفاده از این روش درمانی را داراست.

این ارزیابی برای این انجام می شود که در واقع افرادی هم هستند که شرایط استفاده از این روش را ندارند. مثلاً افرادی که مشکل درد های مزمن دارند ممکن است اثرگذاری زیادی از این روش در خود مشاهده نکنند. به همین دلیل پزشکی که افراد را مورد بررسی قرار می دهد به این افراد روش های درمانی جایگزین دیگر را پیشنهاد می کند.

در طول فرآیند بررسی و ارزیابی وضعیت بیمار، پزشک ممکن است از عکس برداری اشعه ایکس هم برای مطالعه و بررسی دقیق تر وضعیت استفاده کند. این تصاویر به پزشک کمک می کند تا تخمین خوبی از امکان پذیری و اثر گذاری این روش با توجه به نوع آسیب دیدگی، شدت و محل آن، داشته باشد.

یکی از نکاتی که باید هنگام استفاده از این روش رعایت کرد، عدم مصرف دارو های ضد التهاب است. در واقع اگر فردی از داروی های ضد التهاب استفاده می کند باید حداقل ۲ الی ۳ روز پیش از انجام این روش مصرف دارو را قطع کند. واضح است که از آن جا که اثر گذاری این روش مبتنی بر ایجاد التهاب کنترل شده در بافت هاست، داروی ضد التهاب می تواند رد روند اثر گذاری آن اخلال ایجاد کند و در نتیجه بهبودی حاصل نشود.

روزی که قرار است پرولوتراپی انجام شود، فرد باید تغذیه مناسبی داشته باشد. توصیه پزشکان این است که فردی که تحت پرولوتراپی قرار می گیرد یک وعده غنی از پروتئین دریافت کند.

درمان به این صورت انجام می شود که پزشکان ابتدا پوست را با استفاده از الکل و محلول های استریل کننده تمیز می کنند. بعد از آن با استفاده از کرم ها یا بی حس کننده های موضعی دیگر، آن بخش از پوست و بافت ها بی حس می شوند تا تزریقاتی که قرار است انجام شود با کمترین درد و ناراحتی ممکن صورت بگیرد. ممکن است گاهی اوقات پیش بیاید که با وجود تمام این اقدامات باز هم فرد درد زیادی را تجربه کند که در این گونه موارد از آرام بخش و مسکن اضافی استفاده می شود.

زمانی که محل مورد نظر به طور کامل آماده شد، پزشک ها تزریق را شروع می کنند. سوزن محلول محرک را در بخش های مختلف در نزدیکی و خود محلی که آسیب دیده است (مثلاً مفصل) تزریق می کند. تعداد تزریقات در هر مورد متفاوت است و بستگی به محل یا آسیب دیدگی بافت ها و مفصل دارد.

 

 کاربرد پرولوتراپی 

* آسیب تاندونی و عضلانی

* ناپایداری مفاصل

* استئوآرتریت یا آرتروزها

* لیزخوردگی مهره ها

* درد های کمری، پشتی و گردنی پس از جراحی (با یا بدون کار گذاری وسیله)

* درد با منشا ستون خلفی مقاوم به درمان با استرویید، داروهای ضد التهاب غیر استروییدی و امواج رادیوییRF

* بهبود شرایط برای درمان های فیزیوتراپی و ماساژ درمانی

* اختلالات داخلی دیسک

 

موارد منع کاربرد پرولوتراپی

* حساسیت به بی حس کننده ها

* عفونت باکتریایی، موضعی یا عمومی بدن

* استعداد به خونریزی بدلیل بیماری یا مصرف داروهای ضد انعقاد

* ضایعات بد خیم بافت عضلانی و استخوانی

 

برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا