هر آنچه باید در مورد فیبرومیالژیا بدانید

فیبرومیالژیا یک بیماری طولانی مدت (مزمن) است که باعث عارضه های زیر می شود:

  • درد در عضلات و استخوان ها (درد عضلانی اسکلتی)
  • خستگی مزمن
  • خواب و اختلالات شناختی

درک این وضعیت، حتی برای برخی از متخصصان، دشوار است. علائم آن شبیه علائم سایر شرایط است و هیچ آزمایشی برای تأیید تشخیص وجود ندارد. در نتیجه، فیبرومیالژیا اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود.

در گذشته، برخی از متخصصان حتی این سوال را مطرح می کردند که آیا فیبرومیالژیا واقعی است یا خیر. امروز خیلی بهتر فهمیده می شود.

درمان فیبرومیالژیا هنوز هم می تواند چالش برانگیز باشد. اما داروها، درمان و تغییرات سبک زندگی می تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

علائم فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا باعث ایجاد چیزی می شود که به آن "نقاط درد" می گویند. برخی از این نقاط با آنچه قبلاً به عنوان مناطق حساس به نام "نقاط ماشه ای" یا "نقاط حساس" نامیده می شد، همپوشانی دارند. اما برخی از این زمینه‌هایی که قبلاً ذکر شده بود حذف شده‌اند.

درد در این نواحی مانند یک درد مبهم است. اگر در 4 ناحیه از 5 ناحیه درد ذکر شده در معیارهای تشخیصی فیبرومیالژیا، درد عضلانی اسکلتی را تجربه کرده باشید، متخصص درد شما تشخیص فیبرومیالژیا را در نظر می گیرد.

این فرآیند تشخیص بر روی نواحی درد اسکلتی- عضلانی و شدت درد تمرکز دارد، در مقابل تاکید بر طول مدت درد، که قبلا معیار کانونی برای تشخیص فیبرومیالژیا بود.

سایر علائم فیبرومیالژیا عبارتند از:

  • خستگی
  • مشکل خواب
  • خوابیدن برای مدت طولانی بدون احساس استراحت (خواب غیر ترمیمی)
  • سردرد
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز یا توجه
  • درد یا درد مبهم در قسمت پایین شکم
  • خشکی چشم
  • مشکلات مثانه، مانند سیستیت بینابینی

در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا، مغز و اعصاب ممکن است سیگنال‌های درد طبیعی را اشتباه تفسیر کنند یا بیش از حد واکنش نشان دهند. این ممکن است به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز یا ناهنجاری در مغز باشد گانگلیون ریشه پشتی موثر بر حساسیت درد مرکزی (مغز) فیبرومیالژیا همچنین می تواند بر احساسات و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد.

علائم فیبرومیالژیا در زنان

علائم فیبرومیالژیا عموماً در زنان شدیدتر از مردان بوده است. زنان درد، علائم IBS و خستگی صبحگاهی بیشتر از مردان دارند. پریودهای دردناک نیز شایع هستند.

یائسگی می تواند فیبرومیالژیا را بدتر کند. پیچیده تر، این واقعیت است که برخی از علائم یائسگی و فیبرومیالژیا تقریباً یکسان به نظر می رسند .

فیبرومیالژیا در مردان

مردان نیز به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند. با این حال، ممکن است تشخیص داده نشده باقی بمانند زیرا به عنوان یک بیماری عمدتاً زنانه دیده می شود.

مردان نیز درد شدید و علائم احساسی ناشی از فیبرومیالژیا دارند. این وضعیت بر کیفیت زندگی، شغل و روابط مردان تأثیر می گذارد.

نقاط ماشه ای فیبرومیالژیا

در گذشته، افراد مبتلا به فیبرومیالژیا در صورت داشتن درد و حساسیت در حداقل 11 از 18 نقطه ماشه ای خاص در اطراف بدنشان تشخیص داده می شدند. متخصصان با فشار دادن محکم روی آنها، بررسی می کنند که ببینند چه تعداد از این نقاط دردناک هستند.

نقاط ماشه مشترک شامل موارد زیر بود:

  • پشت سر
  • بالای شانه ها
  • قسمت بالای قفسه سینه
  • باسن
  • زانو
  • آرنج های بیرونی

در بیشتر موارد، نقاط ماشه ای دیگر بخشی از فرآیند تشخیصی نیستند.

در عوض، متخصصان درد ممکن است فیبرومیالژیا را تشخیص دهند اگر شما در 4 ناحیه از 5 ناحیه درد داشته باشید و هیچ بیماری قابل تشخیص پزشکی دیگری که بتواند درد را توضیح دهد ندارید.

درد فیبرومیالژیا

درد علامت بارز فیبرومیالژیا است. شما آن را در عضلات مختلف و سایر بافت های نرم اطراف بدن خود احساس خواهید کرد.

درد می تواند از یک درد خفیف تا یک ناراحتی شدید و تقریبا غیرقابل تحمل متغیر باشد. شدت آن می تواند تعیین کند که چقدر خوب با آن کنار می آیید.

به نظر می رسد فیبرومیالژیا از پاسخ غیر طبیعی سیستم عصبی ناشی می شود. بدن شما نسبت به چیزهایی که معمولاً نباید دردناک باشند، بیش از حد واکنش نشان می دهد و ممکن است درد را در بیش از یک ناحیه از بدن خود احساس کنید.

اما تحقیقات موجود هنوز علت دقیق فیبرومیالژیا را مشخص نکرده است.

درد قفسه سینه

وقتی درد فیبرومیالژیا در قفسه سینه شما باشد، می تواند به طرز ترسناکی شبیه درد حمله قلبی باشد.

درد قفسه سینه در فیبرومیالژیا در واقع در غضروفی است که دنده های شما را به استخوان سینه متصل می کند. درد ممکن است به شانه ها و بازوهای شما سرایت کند.

فیبرومیالژیا درد قفسه سینه ممکن است احساس شود:

  • تیز
  • احساس چاقو زدن
  • مثل احساس سوزش

مشابه حمله قلبی، همچنین می تواند باعث شود که برای نفس کشیدن به سختی تلاش کنید.

کمر درد

کمر شما یکی از رایج ترین مکان هایی است که احساس درد می کنید. اگر کمر شما درد می کند، ممکن است مشخص نباشد که آیا فیبرومیالژیا دلیلش هست یا بیماری دیگری مانند آرتریت، دیسک، سیاتیک یا کشیده شدن عضله.

علائم دیگر مانند  خستگی می تواند به مشخص کردن فیبرومیالژیا به عنوان علت کمک کند. همچنین ممکن است ترکیبی از فیبرومیالژیا و آرتریت وجود داشته باشد.

همان داروهایی که برای تسکین سایر علائم فیبرومیالژیا مصرف می کنید نیز می توانند به کمردرد کمک کنند. تمرینات کششی و تقویتی می تواند به حمایت از عضلات و سایر بافت های نرم کمر شما کمک کند.

درد پا

همچنین می توانید درد فیبرومیالژیا را در عضلات و بافت های نرم پاهای خود احساس کنید. درد ساق پا می تواند شبیه درد یک عضله کشیده شده یا سفتی آرتریت باشد. میتواند باشد:

  • عمیق
  • سوزش
  • ضربان دار

گاهی اوقات فیبرومیالژیا در پاها مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن است. تمایل غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پاها نشانه سندرم پای بیقرار (RLS) است که می تواند با فیبرومیالژیا همپوشانی داشته باشد.

گاهی اوقات خستگی در پاها ظاهر می شود. اندام‌های شما می‌توانند احساس سنگینی کنند، گویی که توسط وزنه‌ها نگه داشته می‌شوند.

هنوز محققان نمی دانند چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود. بر اساس آخرین تحقیقات، به نظر می‌رسد که  به علت دلایل ژنتیکی (ویژگی‌های ارثی) است که با یک محرک یا مجموعه‌ای از محرک‌ها مانند عفونت، ضربه و استرس تکمیل می‌شود.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به این عوامل بالقوه و چندین عامل دیگر که ممکن است بر چرایی ابتلا افراد به فیبرومیالژیا تأثیر بگذارند، بیندازیم.

عفونت ها

یک بیماری گذشته می تواند باعث ایجاد فیبرومیالژیا یا بدتر شدن علائم آن شود. آنفلوآنزا، ذات الریه عفونت، دستگاه گوارش، مانند کسانی که ویروس تمام لینک های که ممکن است به فیبرومیالژیا دارای.

ژن ها

فیبرومیالژیا اغلب در خانواده ها دیده می شود. اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به این بیماری است، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستید.

محققان فکر می کنند جهش های ژنی خاص ممکن است نقش داشته باشند. آنها چند ژن احتمالی را شناسایی کرده اند که بر انتقال سیگنال های شیمیایی درد بین سلول های عصبی تأثیر می گذارد.

شوک عصبی

افرادی که دچار یک ضربه شدید جسمی یا روحی می شوند ممکن است به فیبرومیالژیا مبتلا شوند.

فشار

مانند تروما، استرس نیز می تواند اثرات طولانی مدت بر بدن شما بگذارد. استرس با تغییرات هورمونی مرتبط است که می تواند به فیبرومیالژیا کمک کند.

محققاان  به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث ماهیت گسترده مزمن درد فیبرومیالژیا می شود. یک نظریه این است که مغز آستانه درد را کاهش می دهد. احساساتی که قبلاً دردناک نبودند به مرور زمان بسیار دردناک می شوند.

نظریه دیگر این است که اعصاب به سیگنال های درد بیش از حد واکنش نشان می دهند. آنها حساس تر می شوند، تا جایی که باعث درد غیر واقعی یا اغراق آمیز می شوند.

فیبرومیالژیا و خودایمنی

در بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید (RA) یا مولتیپل اسکلروزیس(MS)، بدن به اشتباه بافت های خود را با پروتئین هایی به نام اتوآنتی بادی هدف قرار می دهد. درست همانطور که به طور معمول به ویروس ها یا باکتری ها حمله می کند، سیستم ایمنی بدن در عوض به مفاصل یا سایر بافت های سالم حمله می کند.

علائم فیبرومیالژیا بسیار شبیه به علائم اختلالات خود ایمنی است. این تداخل علائم منجر به این نظریه شده است که فیبرومیالژیا می تواند یک بیماری خود ایمنی باشد.

ممکن است به طور همزمان یک بیماری خودایمنی و فیبرومیالژیا داشته باشید .

عوامل خطر فیبرومیالژیا

عود کردن فیبرومیالژیا می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

  • فشار
  • صدمه
  • یک بیماری، مانند آنفولانزا

عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز ممکن است باعث شود مغز و سیستم عصبی سیگنال‌های درد معمولی را اشتباه تفسیر کنند یا بیش از حد واکنش نشان دهند.

عوامل دیگری که خطر ابتلا به فیبرومیالژیا را افزایش می دهند عبارتند از:

  • جنسیت. اکثر موارد فیبرومیالژیا در حال حاضر در زنان تشخیص داده می شود، اگرچه دلیل این تفاوت جنسیتی مشخص نیست.
  • سن. به احتمال زیاد در میانسالی تشخیص داده می‌شوید و با افزایش سن خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد. اما کودکان نیز ممکن است به فیبرومیالژیا مبتلا شوند.
  • سابقه خانوادگی. اگر اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به فیبرومیالژیا هستند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن باشید.
  • مرض. اگرچه فیبرومیالژیا نوعی آرتریت نیست، ابتلا به لوپوس یا RA ممکن است خطر ابتلا به فیبرومیالژیا را نیز افزایش دهد.

تشخیص فیبرومیالژیا

اگر به مدت 3 ماه یا بیشتر درد گسترده ای داشته باشید، ممکن است متخصص درد را فیبرومیالژیا تشخیص دهد. "گسترده" به این معنی است که درد در دو طرف بدن شما است و آن را در بالا و پایین کمر خود احساس می کنید.

پس از یک معاینه کامل، متخصص درد باید به این نتیجه برسد که هیچ بیماری دیگری باعث درد شما نمی شود.

هیچ آزمایش آزمایشگاهی یا اسکن تصویربرداری نمی تواند فیبرومیالژیا را تشخیص دهد. متخصص ممکن است از این آزمایش ها برای کمک به رد سایر علل احتمالی درد مزمن شما استفاده کند.

تشخیص فیبرومیالژیا از بیماری های خودایمنی برای متخصصان دشوار است زیرا علائم اغلب با هم همپوشانی دارند. برخی تحقیقات به ارتباط بین فیبرومیالژیا و بیماری های خود ایمنی مانند سندرم شوگرن اشاره کرده اند.

درمان فیبرومیالژیا

در حال حاضر، درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد.

در عوض، درمان بر کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی با موارد زیر متمرکز است:

  • داروها
  • استراتژی های مراقبت از خود
  • تغییر سبک زندگی

داروها می توانند درد را تسکین دهند و به خواب بهتر کمک کنند. فیزیوتراپی و کاردرمانی قدرت شما را بهبود می بخشد و استرس بدن شما را کاهش می دهد. ورزش و تکنیک های کاهش استرس می تواند به شما کمک کند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشید.

داروی فیبرومیالژیا

هدف از درمان فیبرومیالژیا مدیریت درد و بهبود کیفیت زندگی است. این اغلب از طریق یک رویکرد دو جانبه خودمراقبتی و دارو انجام می شود.

داروهای رایج برای فیبرومیالژیا عبارتند از:

مسکن ها

مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) می‌توانند به کاهش درد خفیف کمک کنند.

مواد مخدر، مانند ترامادول (اولترام)، که یک ماده افیونی است، قبلا برای تسکین درد تجویز می شد.  اما تحقیقات نشان داده است که آنها موثر نیستند. همچنین، دوز دارهای مخدر معمولاً به سرعت افزایش می‌یابد، که می‌تواند برای کسانی که این داروها را تجویز می‌کنند، خطری ایجاد کند.

اکثر متخصصان توصیه می کنند برای درمان فیبرومیالژیا از داروهای مخدر اجتناب کنید.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی مانند دولوکستین (Cymbalta) و میلناسیپران HCL (Savella) گاهی اوقات برای درمان درد و خستگی ناشی از فیبرومیالژیا استفاده می شوند. این داروها همچنین ممکن است به بهبود کیفیت خواب و ایجاد تعادل مجدد انتقال دهنده های عصبی کمک کنند.

داروهای ضد تشنج

گاباپنتین (Neurontin) برای درمان صرع طراحی شده است، اما ممکن است به کاهش علائم در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نیز کمک کند. پرگابالین(Lyrica)، یکی دیگر از داروهای ضد تشنج، اولین دارویی بود که توسط FDA برای فیبرومیالژیا تایید شد. سلول های عصبی را از ارسال سیگنال های درد مسدود می کند.

برخی از داروهایی که توسط FDA برای درمان فیبرومیالژیا تایید نشده اند، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای خواب، می توانند به رفع علائم کمک کنند. شل کننده های عضلانی که زمانی مورد استفاده قرار می گرفتند، دیگر توصیه نمی شوند.

محققان همچنین در حال بررسی چند درمان تجربی هستند که ممکن است در آینده به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کند.

درمان های طبیعی فیبرومیالژیا

اگر داروهایی که متخصص تجویز می کند به طور کامل علائم فیبرومیالژیا شما را تسکین نمی دهد، می توانید به دنبال داروهای جایگزین باشید. بسیاری از درمان های طبیعی بر کاهش استرس و کاهش درد تمرکز دارند. می توانید آنها را به تنهایی یا همراه با درمان های طب سنتی استفاده کنید.

درمان های طبیعی فیبرومیالژیا عبارتند از:

  • فیزیوتراپی
  • طب سوزنی
  • 5-هیدروکسی تریپتوفان (5-HTP)
  • مراقبه
  • یوگا (در صورت وجود بیش حرکتی با احتیاط استفاده شود)
  • تایچی
  • ورزش
  • ماساژ درمانی
  • یک رژیم غذایی متعادل و سالم

درمان به طور بالقوه می تواند استرسی را که باعث علائم فیبرومیالژیا و افسردگی می شود، کاهش دهد. گروه درمانی ممکن است مقرون به صرفه ترین گزینه باشد و به شما این فرصت را می دهد که با دیگرانی که با مشکلات مشابه روبرو هستند ملاقات کنید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) گزینه دیگری است که می تواند به شما در مدیریت موقعیت های استرس زا کمک کند. اگر کمک انفرادی را ترجیح می دهید، درمان فردی نیز در دسترس است.

توجه به این نکته مهم است که اکثر درمان های جایگزین برای فیبرومیالژیا به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته اند یا اثربخشی آنها ثابت نشده است. قبل از امتحان هر یک از این درمان ها، از متخصص خود در مورد مزایا و خطرات آن سوال کنید.

توصیه های رژیم غذایی فیبرومیالژیا

برخی از افراد گزارش می دهند که وقتی از یک برنامه غذایی خاص پیروی می کنند یا از غذاهای خاصی اجتناب می کنند، احساس بهتری دارند. اما تحقیقات ثابت نکرده است که هر رژیم غذایی علائم فیبرومیالژیا را بهبود می بخشد.

اگر فیبرومیالژیا برای شما تشخیص داده شده است، سعی کنید به طور کلی یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. تغذیه برای کمک به شما در حفظ سلامت بدن، جلوگیری از بدتر شدن علائم و تامین انرژی دائمی برای شما مهم است.

استراتژی های غذایی که باید در نظر داشته باشید:

  • میوه ها و سبزیجات را همراه با غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین بدون چربی مصرف کنید.
  • نوشیدن مقدار زیادی از آب .
  • بیشتر از گوشت گیاه بخورید.
  • مقدار شکر را در رژیم غذایی خود کاهش دهید .
  • تا جایی که می توانید ورزش کنید.
  • برای دستیابی و حفظ وزن سالم خود تلاش کنید.

ممکن است متوجه شوید که برخی از مواد غذایی مانند گلوتن یا MSG علائم شما را بدتر می کنند.

این دفترچه خاطرات را با متخصص مراقبت های بهداشتی خود به اشتراک بگذارید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا هر غذایی که علائم شما را تشدید می کند شناسایی کنید. اجتناب از این غذاها می تواند برای کمک به مدیریت علائم مفید باشد.

زندگی با فیبرومیالژیا

هنگامی که به طور روزانه با درد، خستگی و سایر علائم زندگی می کنید، کیفیت زندگی شما می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. چیزهای پیچیده سوء تفاهم بسیاری از مردم در مورد فیبرومیالژیا است. از آنجایی که علائم شما به سختی قابل مشاهده است، برای اطرافیان شما آسان است که درد شما را به عنوان خیالی رد کنند.

بدانید که شرایط شما واقعی است. در پیگیری درمانی که برای شما مفید است، پایدار باشید. قبل از اینکه احساس بهتری داشته باشید، ممکن است لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید، یا از چند تکنیک در ترکیب استفاده کنید.

به افرادی تکیه کنید که درک می کنند شما در حال گذراندن چه چیزی هستید، مانند:

  • متخصص مراقبت های بهداشتی شما
  • دوستان نزدیک
  • یک درمانگر

با خودت ملایم باش سعی کنید زیاده روی نکنید. مهمتر از همه، ایمان داشته باشید که می توانید یاد بگیرید که با شرایط خود کنار بیایید و آن را مدیریت کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا