بررسی علل درد پایین کمر

درد پایین کمر به خصوص در بزرگسالان بین سنین 30 و 50 ساله بسیار شایع است. درد کمر می‌تواند ناراحتی مزمن و یا دائمی کمر باشد یا اینکه "کمر درد حادی" باشد که به صورت یک عارضه ناگهانی و کوتاه مدت بروز می‌کند. درد کمر می‌تواند ناشی از انواع مشکلات در هر قسمت از کمر باشد، این مجموعه شامل شبکه به هم پیوسته‌ای از عضلات ستون فقرات، اعصاب، استخوان‌ها، دیسک‌ها و تاندون‌های ستون فقرات کمری است.

شما تنها کسی نیستید که کمر درد دارید. حدود 80 درصد از افراد بزرگ‌سال در اوقاتی از طول عمر خود، درد پایین کمر را تجربه کرده‌اند. شایع‌ترین دلیل ناتوانی در انجام شغل و در نتیجه مرخصی گرفتن و از دست دادن روزهای کاری، به علت درد در پایین کمر است. پژوهش بزرگی که اخیراً انجام شده است نشان می‌دهد که بیش از یک چهارم افراد بزرگ‌سال در طول سه ماه گذشته درد قسمت پایین کمر را تجربه کرده‌اند.

در دنیای امروز که پشت میز نشینی بسیار افزایش یافته است، درد پایین کمر نیز بسیار شایع شده است. بی‌توجهی به درد پایین کمر منجر به وجود آمدن مشکلات بسیار خطرناک در مهره‌های کمری و همچنین دنبالچه می‌شود.

 

کمر از چه ساختارهایی تشکیل شده است؟

بخش پایینی کمر، جایی که بیشترین میزان درد را دارد، شامل پنج مهره با نام‌های L1 تا L5 است که بخش زیادی از وزن بالاتنه را تحمل می‌کنند. فضای بین مهره‌ها توسط بالشتک‌هایی گرد و لاستیک مانند که به آنها دیسک‌های بین مهره‌ای می‌گویند، محافظت می‌شود. این دیسک‌های بین مهره‌ای در سراسر ستون فقرات مانند ضربه‌گیر عمل می‌کنند و هنگام حرکت بدن، از ساییده شدن استخوان‌ها بر روی یکدیگر جلوگیری می‌کنند. طناب‌هایی بافتی که رباط نام دارند مهره‌ها را در جای خود نگه می‌دارند و تاندون‌ها عضلات را به ستون فقرات متصل می‌کنند. سی و یک جفت عصب از نخاع ریشه دوانده‌اند که حرکات بدن را کنترل می‌کنند و سیگنال‌های عصبی را از بدن به مغز می‌رسانند.

 

علت‌ها و دلایل درد پایین کمر

اکثریت قریب به اتفاق درد پایین کمر ناشی از علل مکانیکی است. در بسیاری از موارد درد پایین کمر با اسپوندیلوز (آرتروز ستون فقرات) در ارتباط است؛ اسپوندیلوز اصطلاحی است که به انحطاط کلی ستون فقرات اشاره دارد. انحطاط ستون فقرات به معنی سائیدگی و استهلاک است که در مفاصل، دیسک‎‌ها و استخوان‌های ستون فقرات افراد مسن رخ می‌دهد. برخی از نمونه‌های علل مکانیکی درد در پایین کمر عبارتند از:

 

کشیدگی عضلانی کمر

بررسی علل درد پایین کمر

کشیدگی عضلات کمر با درد شدید یا تیرکشیدن در پایین کمر که پس از فعالیت، حرکت ناگهانی و یا بلند کردن یک جسم سنگین شروع می‌شود، خود را نشان می‌دهد. کشیدگی عضلات کمر یا کشیدگی رباط‌های کمر یکی از شایع‌ترین علل درد حاد کمر است. بلند کردن یک جسم سنگین، چرخاندن کمر، یا یک حرکت ناگهانی می‌تواند باعث کشش عضلات و یا رباط‌های کمر شده و یا منجر به پارگی‌های‌ بسیار ریز گردد. با وقوع کشیدگی عضلات کمر، بسته به میزان کشیدگی و اسپاسم‌های عضلانی ناشی از آسیب، بیمار درد و ناراحتی خفیف تا شدید و یا ناتوان کننده‌ای را تجربه خواهد کرد.

 

فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمر

drMomenzadeh

فتق دیسک کمر با دردی که به باسن، ساق پا و پا (سیاتیک) تیر می‌کشد و درد پایین ستون فقرات خود را نشان می‌دهد. در افراد جوان‌تر، علت سیاتیک می‌تواند مربوط به طیف گسترده‌ای از عوارض باشد. فتق دیسک کمر، شایع‌ترین علت سیاتیک است. تخریب دژنراتیو دیسک، سرخوردگی مهره‌های کمر و دیگر عوارض نیز ممکن است منجر به سیاتیک کمر شوند.

علائم درد سیاتیک زمانی بروز می‌کنند که یک ریشه عصب در پایین ستون فقرات فشرده شود، که این باعث می‌شود درد و بی‌حسی در امتداد عصب بزرگ سیاتیک که حس و حرکت عضلات باسن، پاها و مچ پاها را تأمین می‌کند پایین برود.

درد سیاتیک در بزرگسالان جوان‌تر به دلایل مختلفی بروز می‌کند، که شایع‌ترین آن‌ها بیرون‌زدگی دیسک کمر است (البته می‌تواند به خاطر بیماری‌های تخریبی دیسک، سُرخوردگی مهره ایستمیک  و سایر عارضه‌ها نیز بروز کند).

علائم: درد مزمن پایین کمر که با قرار گرفتن در بعضی وضعیت‌ها و انجام بعضی حرکات بدتر می‌شود

در این حالت، علائم می‌توانند شامل هرگونه ترکیبی از موارد زیر باشند:

•    سطح پایینی از درد مستمر پایین کمر که با بروز ناگهانی اسپاسم‌های عضلانی و دردهای شدیدی همراه است که از چند روز تا چند ماه طول می‌کشند
•    درد مزمنی که می‌تواند از یک ناراحتی ساده تا یک درد شدید متغیر باشد
•    درد کمر که با نشستن بدتر می‌شود
•    شخص هنگام راه رفتن، یا حتی دویدن، درد کمتری را نسبت به حالت نشسته یا ایستاده احساس می‌کند
•    تغییر مداوم وضعیت بدن (جابجا شدن) درد را کم می‌کند

 

تخریب دژنراتیو دیسک

حتی جوانان ۲۰ ساله هم به بیماری تخریبی دیسک کمر دچار می‌شوند. هنگامی که دیسک‌های بین مهره‌های کمر به تدریج دچار آسیب دیدگی می‌شوند، می‌توانند موجب التهاب و مقداری بی‌ثباتی در پایین‌ کمر، بروز درد، اسپاسم‌های عضلانی و گاهی اوقات سیاتیک شده و در نهایت منجر به تخریب دژنراتیو دیسک شوند. این عارضه به صورت درد مزمن کمر که با حالت‌ها و حرکات خاصی بدتر می‌شود، خود را نشان می‌دهد.
بیماری‌های تخریب دیسک شایع بوده و اغلب با موفقیت درمان می‌شوند.

علائم: درد عمقی در پایین کمر که هنگام ایستادن یا راه رفتن بدتر می‌شود

علائم می‌توانند شامل هرگونه ترکیبی از موارد زیر باشند:

•    دردی که به باسن و پشت ران‌ها منتشر می‌شود (که به آن درد سیاتیک یا درد رادیکولر  نیز گفته می‌شود)
•    دردی که موقع خم شدن به عقب بدتر می‌شود
•    دردی که موقع نشستن، خصوصاً نشستن به حالت لم دادن، بهتر می‌شود
•    احساس خستگی در پاها، و شاید بی‌حسی یا مورمور شدن پاها، خصوصاً بعد از راه رفتن
•    سفت شدن عضلات همسترینگ، که لمس کردن پنجه پا را دشوار می‌سازد

 

سرخوردگی ایستمیک مهره‌های کمر

سرخوردن مهره‌های کمر هنگامی رخ می‌دهد که در پایین کمر یک مهره‌ بر روی دیسک تحتانی بلغزد. سرخوردن مهره در سطح L5-S1 بیشتر شایع است و می‌تواند می‌تواند باعث درد پایین کمرِ ناشی از ناپایداری و درد ریشه عصبیِ ناشی از فشرده شدن ریشه عصب شود. سرخوردن مهره‌ با درد عمیق در پایین‌ کمر که در هنگام ایستادن و یا راه رفتن بدتر می‌شود، خود را نشان می‌دهد.

در اینجا، شکستگی در دوران کودکی رخ می‌دهد، اما معمولاً تا قبل از دوره جوانی درد چندانی برای شخص ایجاد نمی‌کند.

علائم: درد پایین کمر و یا درد باسن یا کشاله‌های ران

علائم می‌توانند شامل هرگونه ترکیبی از موارد زیر باشند:

•    دردی که اغلب نسبتاً شدید، مبهم و یکنواخت است
•    درد در باسن، کشاله‌ها، ران‌ها و پایین کمر احساس می‌شود
•    تغییر مداوم وضعیت قرارگیری بدن درد را کاهش می‌دهد

 

مشکلات مفصل خاجی خاصره‌‌ای (ساکروایلیاک)

بیماری یا نقص عملکرد مفصل ساکروایلیاک زمانی رخ می‌دهد که تحرک مفصل ساکروایلیاک (مفاصلی که ساکروم که در قاعده ستون فقرات قرار دارد را از دو طرف به لگن متصل می‌کنند) بیش از اندازه زیاد یا کم باشد. این مفاصل، استخوان خاجی در پایین ستون فقرات را به طرفین لگن متصل می‌کنند. بیماری مفصل ساکروایلیاک با درد پایین کمر و یا باسن یا درد کشاله ران، خود را نشان می‌دهد. میانسالان نیز ممکن است به آرتروز ستون فقرات و دیگر عوارضی که علل شایع کمر درد در افراد مسن است، مبتلا شوند.

علائم هر یک از این عارضه‌ها به عواملی مثل شدت آسیب‌زایی، آناتومی بدن شخص و همچنین درک او از درد، بستگی دارند.

کهنسالان  به درد ناشی از تمامی عارضه‌هایی که میانسالان را درگیر می‌کنند نیز دچار می‌شوند، و علاوه بر این، اشخاص بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض دچار شدن به درد ناشی از تخریب مفاصل ستون فقرات قرار دارند. دو مورد از شایع‌ترین علل درد پایین کمر در کهنسالان عبارتند از استئوآرتریت و تنگی کانال نخاعی.

علائم: خشکی یا درد پایین کمر که شدت آن هنگام صبح و عصر بیشتر است

علائم می‌توانند شامل هرگونه ترکیبی از موارد زیر باشند:

•    دردی که باعث بیدار شدن از خواب می‌شود
•    دردی که شدت آن در اول صبح و پایان روز بیشتر است
•    حساسیت به لمس موضعی در هنگامی که به ناحیه درگیر ستون فقرات فشار وارد می‌شود
•    درد یکنواخت یا مقطعی در پایین کمر که با انجام فعالیت‌های طولانی مدت تشدید می‌شود
•    خشکی یا از دست رفتن انعطاف‌پذیری کمر (برای مثال، شخص نمی‌تواند به راحتی از ناحیه کمر خم شود)

 

علت‌ها و علائم کمر درد در سالمندان


اگر چه افراد مسن ممکن است درد مربوط به هر یک از عوارض افراد جوان‌تر را نیز تجربه کنند، اما در افراد بالای 60 سال احتمال بیشتری برای ابتلا به درد مربوط به تخریب مفاصل ستون فقرات وجود دارد.

 

آرتروز مفصل فاست

drMomenzadeh

آرتروز مفاصل فاست که آرتریت یا  استئوآرتریت تخریب‌کننده ستون فقرات هم نامیده می‌شود، یک بیماری پیشرونده و تخریب‌کننده است که به تدریج در طول زمان توسعه می‌یابد. درد و ناراحتی آن با تخریب و متلاشی شدن غضروف بین مفاصل فاست در ستون فقرات ایجاد می‌شود. این عارضه با درد و خشکی کمر که بیشتر در صبح و شب احساس می‌شود، خود را نشان می‌دهد. ، اما بعداً به درد پایداری در پایین کمر تبدیل می‌شوند و در نهایت باعث درد سیاتیک و همچنین درد پایین کمر می‌شود.

علائم: درد پا که عمدتاً هنگام راه رفتن و ایستادن سر پا بروز می‌کند

علائم آن شامل هرگونه ترکیبی از موارد زیر است:

•    ناتوانی از راه رفتن طولانی بدون دچار شدن به درد پا
•    پس از نشستن درد پایین کمر سریعاً تسکین می‌یابد
•    شدت علائم بین حالت شدید، ملایم یا رفع کامل علائم در نوسان است
•    علائم به مرور زمان بروز می‌کنند
•    ضعف، بی‌حسی و مورمور شدن که از پایین کمر به باسن و پاها منتشر می‌شود (درد سیاتیک)

 

تنگی کانال نخاع کمری

تنگی کانال نخاعی و سرخوردگی مهره‌های کمر می‌توانند بر محل خروج عصب‌ها از ستون فقرات هستند، فشار وارد کنند. راست ایستادن در هنگام راه رفتن معمولی، موجب افزایش فشار بر عصب و در نتیجه درد ساق پا می‌شود. فشردگی اعصاب با درد ساق پا که عمدتاً در هنگام راه رفتن و راست ایستادن رخ می‌دهد، خود را نشان می‌دهد.

علائم: شروع ناگهانی درد کمر، کاهش انعطاف‌پذیری، کاهش قد

علائم آن شامل هر یک از موارد زیر است:

•    شروع ناگهانی درد کمر
•    معمولاً ایستادن یا راه رفتن درد را بدتر می‌کند
•    دراز کشیدن به پشت شدت درد را کم می‌کند
•    کاهش قد
•    کاهش انعطاف‌پذیری ستون فقرات
•    تغییر شکل ستون فقرات و ناتوانی فیزیکی

 

شکستگی فشارنده مهره‌ها

به عنوان یک قاعده کلی، پس از هر حمله ناگهانی درد در بزرگسالان بالای 50 سال به ویژه در زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان و در مردان و زنانی که به مدت طولانی تحت درمان با داروهای کورتیکواستروئید قرار گرفته‌اند، باید امکان شکستگی ستون فقرات ناشی از فشردگی مهره‌ها در نظر گرفته شود. این عارضه با شروع ناگهانی درد، انعطاف‌پذیری محدود کمر و کاهش ارتفاع کمر خود را نشان می‌دهد.

 

علل احتمالی: کشیدگی عضلات کمر

کشیدگی عضله یا رباط کمر یکی از شایع‌ترین دلایل کمر درد شدید در پایین کمر است. بلند کردن یک جسم سنگین، پیچیدن یا یک حرکت ناگهانی می‌توانند باعث کشیده شدن عضلات یا رباط‌ها و ایجاد پارگی‌های میکروسکوپی در آن‌ها شوند.

بسته به میزان اسپاسم و کشیدگی ناشی از آسیب‌دیدگیِ عضلات پایین کمر، شدت درد پایین کمر می‌تواند از یک ناراحتی ملایم تا درد شدید و ناتوان‌کننده متغیر باشد.

علائم: درد پایین کمر که به باسن، پا و مچ پا سرایت می‌کند )درد سیاتیک(

درد عصب سیاتیک شامل هرگونه ترکیبی از علائم زیر می‌شود:

•    عموماً درد مداوم است (برخلاف وضعیتی که در آن درد برای چند روز یا چند هفته افزایش یافته و سپس کاهش می‌یابد)
•    ممکن است درد پا و مچ پا بدتر از درد پایین کمر باشد
•    عموماً درد تنها در یک کفل یا پا احساس می‌شود
•    درد معمولاً پس از ایستادن یا نشستن بدون حرکت به مدت طولانی بدتر می‌شود و در هنگام راه رفتن کمی کاهش می‌یابد
•    دردِ شدیدتر از دردهای مبهم و آزاردهنده (سوزان و مورمور کننده است)
•    دردِ همراه با ضعف، بی‌حسی یا مشکل حرکت دادن پا یا مچ پا

 

دیگر علل احتمالی

•             رگ به رگ شدن و ضربه دیدن:علت حادترین موارد کمر درد، رگ به رگ شدن و ضربه دیدن آن است. رگ به رگ شدن به دلیل کشیده شدن بیش از حد یا پاره شدن رباط‌ها رخ می‌دهد. ضربه دیدن نیز باعث پارگی تاندون‌ها یا عضلات می‌شود.

•             سیاتیک: سیاتیک نوعی رادیکولوپاتی است که به دلیل تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک رخ می‌دهد. سیاتیک عصب بزرگی است که از باسن شروع می‌شود و تا پایین ساق پا کشیده شده است. این فشار باعث دردی مانند وارد آمدن یک شوک و یا سوزش قسمت پایین کمر می‌شود که با درد باسن و ساق پا نیز همراه است و گاهی اوقات پا را نیز درگیر می‌کند.

•             وارد آمدن یک ضربه:‌ضربه می‌تواند ناشی از ورزش کردن، تصادف با اتومبیل و یا افتادن روی زمین باشد؛ ضربه به تاندون‌ها، رباط‌ها و یا عضلات آسیب وارد می‌کند و منجر به درد پایین کمر می‌شود.

•             اختلالات اسکلتی:ازجمله این اختلالات عبارتند از: اسکولیوز (یک نوع کجی ستون فقرات است که معمولاً تا زمان میان‌سالی باعث کمر درد نمی‌شود)؛ گودی کمر (یک قوس غیرطبیعی برجسته در پشت کمر)؛ و سایر ناهنجاری‌های مادرزادی ستون فقرات.

 

دیگر علل اساسی که افراد را مستعد درد پایین کمر می‌کند عبارتند از:

•             بیماری‌های التهابی مفاصل:بیماری‌هایی مانند آرتریت شامل آرتروز، آرتریت روماتوئید و همچنین اسپوندیلیت (التهاب مهره‌های ستون فقرات) نیز می‌توانند علت درد پایین کمر باشند. به اسپوندیلیت، اسپوندیلوآرتریت یا آرتروز ستون فقرات (اسپوندیلوآرتروپاتی) نیز گفته می‌شود.

•             پوکی استخوان: پوکی استخوان یک بیماری متابولیک استخوان است که با یک کاهش پیش‌رونده در تراکم و قدرت استخوان شناخته می‌شود و می‌تواند منجر به شکستگی‌های دردناک مهره‌های ستون فقرات شود.

•             اندومتریوز:بیماری است که باعث ایجاد بافت رحمی در خارج از محیط رحم می‌شود.

•             فیبرومیالژیا: یک سندروم درد مزمن است که شامل درد گسترده عضلات و خستگی است.

 

علل ناشایع‌ تر درد پایین کمر

عارضه‌های دیگری وجود دارد که آن‌ها هم می‌توانند باعث بروز درد پایین کمر شوند اما در مقایسه با مواردی که بالاتر گفته شد کمتر شایع هستند؛ برخی از این عارضه‌ها عبارتند از:

•    سندرم پیریفورمیس
•    عفونت
•    تومور ستون فقرات
•    فیبرومیلاژی

 

روش‌های تشخیص علت کمر درد

علل درد پایین کمر می‌تواند پیچیده باشد، زیرا ساختارهای بسیاری در ستون فقرات وجود دارد که می‌تواند باعث درد پایین کمر شوند. پزشک از بیمار سؤالاتی را برای توصیف محل، شدت و نوع درد و نیز سابقه درد کمر می‌پرسد. ابزارهای تشخیصی دیگر عبارتند از:

  • اشعه ایکس: برای تست بی‌ثباتی، تومورها و شکستگی ستون فقرات استفاده می‌شود.
  • سی تی اسکن: برای بررسی فتق دیسک و یا تنگی کانال نخاعی انجام می‌شود.
  • میلوگرام. امکان شناسایی مشکلات ستون فقرات، نخاع و عصب ریشه را فراهم می‌سازد.
  • ام.آر.آی. برای ارزیابی مشکلات دیسک‌های کمری و ریشه‌های عصبی و همچنین رد احتمالات دیگری مانند عفونت‌های ستون فقرات و یا تومورها مفید است.

 

درمان

روش درمان کمر درد در کلینیک طب فیزیکی و درد پیشگام، معمولاً به اینکه آیا درد حاد است یا مزمن بستگی دارد. در بیش از 90 درصد موارد، مشکلات کمر درد و درد پایین کمر بیماران ما با روش‌های بدون جراحی و نوین درمان می‌شوند. به طور کلی عمل جراحی در دو صورت توصیه می‌شود: زمانی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آسیب وارده به عصب روزبه‌روز بدتر می‌شود؛ و زمانی که تست‌های تشخیصی تغییراتی را در ساختار مفصل نشان می‌دهد که تنها با عمل‌های جراحی قابل اصلاح هستند . ولی 90 درصد بیماران در کلنیک پیشگام بدون جراحی و با تکنیک های بی ضرر درمان می شوند.استفاده از پَک‌های سرد یا گرم:این پَک‌ها به تسکین درد و کاهش التهاب افرادی که دچار درد حاد یا مزمن هستند کمک

 

استراحت

برای مقابله با درد کمر، استراحت کنید. بسته به شدت علائم درد، ممکن است صرفاً کاهش سطح فعالیت به مدت چند روز کافی باشد. برای درمان کمر درد، استراحت در رختخواب به جز برای مدت زمان کوتاهی توصیه نمی‌شود.

 

گرما یا سرمادرمانی

با استفاده از پد گرماساز و یک بسته یخ می‌توانید تحرک کمر خود را افزایش داده و درد کمر خود را کاهش دهید. برای کاهش التهاب می‌توانید یک کیسه یخ را بر روی مناطق حساس کمر خود قرار دهید. پس از چند روز سرمادرمانی، گرمادرمانی را با پد گرماساز و یا حمام آب گرم شروع کنید. گرما موجب شل شدن عضلات سفتی می‌شود که علت درد پایین کمر شما می باشند.

 

دارودرمانی

تعدادی از داروها، التهاب را که غالباً علت درد پایین کمر است، کاهش می‌دهند. در حالی که سایر داروها از انتقال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌کنند.

 

تزریق کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها و داروهای بی‌حسی برای کاهش التهاب تزریق می‌شوند. بیمار ممکن است به صورت تزریق داخل عضلانی، به صورت خوراکی یا تزریق فلوروسکوپی (تزریق اپیدورال آستروئید -ESI)، داروهای کورتیکواستروئید را دریافت کند.

 

کشش دستی

در روش کشش دستی، برای همتراز کردن مهره‌های ستون فقرات و جا انداختن دیسک در محل اصلی خود، از یک سیستم وزنی استفاده می‌شود.

 

اولتراسوند تراپی

drMomenzadeh

اولتراسوند تراپی شامل ماساژ بافت‌های نرم اطراف محل آسیب‌دیدگی کمر با استفاده از امواج صوتی است که با گرما بخشی به عضلات، باعث آرامش و التیام سریع‌تر آنها می‌شود.

 

تحریک الکتریکی عصب (TENS)

در این روش از یک دستگاه برقی که با باتری کار می‌کند استفاده می‌شود؛ این دستگاه شامل الکترودهایی است که روی پوست (روی نواحی دارای درد)، قرار داده می‌شود. الکترودها پالس‌های الکتریکی خاصی تولید می‌کنند که مانع ورود سیگنال‌های درد به عصب‌های آن ناحیه می‌شوند. این دستگاه بر اساس این نظریه که تحریک سیستم عصبی می‌تواند احساس درد را تغییر دهد، کار می‌کند. مطالعات اولیه TENS نشان داد که این روش سطح اندورفین (مواد شیمیایی که به صورت طبیعی توسط بدن تولید می‌شوند و درد را از بین می‌برند) را بالا می‌برد. با این حال مطالعات اخیر نتایج متفاوتی را در تأثیر این روش بر کاهش درد پایین کمر، نشان می‌دهد.

 

درمان کایروپراکتیک

drMomenzadeh

روش کایروپراکتیک یک درمان دستی برای همترازی مجدد ستون فقرات و سایر مناطق ضعیف و یا آسیب دیده سیستم اسکلتی عضلانی می‌باشد. در این روش، یک بار تزریق گاز مخلوط با ذرات هوا برای تسکین درد کمر انجام می‌شود.

 

 روش پی آر پی (PRP)

drMomenzadeh

روش پی آر پی (در صورت وجود مقاله، پی آر پی) زمانی برای بیماران مبتلا به درد مزمن کمر توصیه می‌شود که گزینه‌های درمان محافظه ‌کارانه مانند کاهش فعالیت، مصرف دارو، درمان فیزیکی، درمان کایروپراکتیک و تزریق آستروئید، با شکست مواجه شده باشد و یا تنها گزینه باقی‌مانده، انجام عمل جراحی باشد.

 

تمرینات ورزشی مفید برای درد کمر

drMomenzadeh

فعالیت بدنی یک راه مؤثر برای بهبود سریع‌تر درد و درد کمر است. تمرینات عضلات پایین کمر مانند حرکات چرخشی لگن و حرکت پل، عضلات شکم و کمر را که از ستون فقرات حمایت می‌کنند، تقویت می‌کند. هر چه این عضلات قوی‌تر باشند، احتمال کمتری وجود دارد که مبتلا به درد پایین کمر شوید.

 

اوزون درمانی:

  در این روش گاز اوزون در مناطق مشکل دار تزریق می شود و بدون داشتن هیچ عارضه جانبی فرد می تواند از منافع این درمان جدید و مدرن بهره مند شود.برای درمان درد در قسمت پایین کمر روش های دیگری همچون تزریق پی آر پی، شاک ویو تراپی و ... نیز وجود دارد.

 

لیزردرمانی

دراین روش با کمک دستگاه سونوگرافی لیزر به ناحیه مورد نظر تابانده می شود. این روش جز روش های نیمه تهاجمی و عمل های سرپایی محسوب می شود و نیاز به بستری شدن بیمارندارد . لیزردرمانی باید با نظر پزشک صورت گیرد ودرصورت عدم پاسخگویی به روشهای بالا انجام می شود

 

رادیوفرکوئنسی(RF)

این روش همانند روش بالاست فقط بجای لیزر از امواج رادیوفرکوئسی استفاده می شود.

 

عمل جراحی

تعداد نسبتاً کمی از افراد برای درمان درد مزمن و شدید کمر نیاز به عمل جراحی دارند. با این حال، در صورت عدم موفقیت سایر روش‌ها، عمل جراحی گزینه نهایی خواهد بود.

•    جراحی بسته کمر: در روش جراحی بسته دیسک کمر که با توجه به علائم و صلاحدید پزشک برای برخی از بیماران در نظر گرفته می شود با ایجاد شکاف های کوچک به جای یک شکاف بزرگ بر روی بدن بیمار انجام می شود. به خاطر اینکه شکاف ها در این حالت کوچک هستند، بیمار دوره ریکاوری سریع تر و ناراحتی کمتری را در مقایسه با عمل های جراحی قدیمی دارد

•    جراحی برای درمان درد پایین کمر: تقریباً در تمام موارد تصمیم‌گیری در مورد انجام جراحی به عهده خود بیمار است، و یک جراح ستون فقرات مجرب می‌تواند مزایا و مضرات هر عمل را برای بیمار توضیح بدهد.‌ ثابت شده که لامینکتومی و میکرودیسکتومی می‌توانند با کاهش فشار موجود بر ریشه‌های عصبی فشرده شده، علائم درد را تا حد زیادی کم کنند. جراحی فیوژن، که از آن برای متوقف کردن حرکت در یک بخش متحرک استفاده می‌شود، روش جراحی گسترده‌تری است که می‌تواند به طور مؤثری درد ناشی از حرکت یک بخش متحرک را تسکین بدهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا